15 x nejlepší hybrid na českém trhu
Regulace ze strany Evropské unie a celosvětový trend směřuje k elektromobilitě. Nutně to nemusí znamenat plně elektrický automobil, dostupné jsou i automobily s označením hybrid. Jaké modely jsou u nás dostupné a které jsou nejoblíbenější?
Jako hybrid se označuje automobil s vlastnostmi někde mezi spalovacím motorem a elektromobilem. Spalovací motory produkují vysoké emise CO2, které se výrobci snaží co nejvíce srazit. Na oblibě tak získávají kromě elektromobilů také hybridy. Některé jsou schopny jet desítky kilometrů naprosto bezemisně. U hybridu si můžete navíc vybrat, jestli pojedete na elektřinu, nebo upřednostníte spalovací motor.
Hybrid, plug-in hybrid, mild-hybrid. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Při zkoumání nabídky hybridů narazíte na pojmy hybrid, plug-in hybrid, nebo mild-hybrid. Co to znamená a jak se v nich vyznat? U mild-hybridu je zapojení elektromotoru nejmenší a představuje jen pomocníka spalovacího motoru ve chvílích vyšší spotřeby. Elektromotor se u mild-hybridu nenabíjí ze sítě. Největší zapojení elektromotoru je naopak u plug-in hybridu, který na elektromotor bez zapojení spalovacího motoru najede i desítky kilometrů.
Na jízdu s hybridním automobilem je však potřeba si zvyknout a naučit se jezdit s hybridním systémem efektivně. Spotřeba se obvykle ustálí a dosáhne minimálních hodnot zhruba po roce používání. Ani u hybridních automobilů nezapomínejte na sjednání povinného ručení ještě dříve, než vyrazíte na cesty. Za zvážení stojí u nového automobilu i havarijní pojištění.
1.) Mild-hybrid
Mild-hybrid je takový opravdu umírněný elektromobil. Elektromotor je jen pomocníkem spalovacího motoru, na kterém všechno stojí. Elektromotor pomáhá ve chvílích, které bývají nejvíce náročné na spotřebu paliva, tedy s rozjezdem a akcelerací. Sám automobil ale elektromotor pohánět nedokáže (napětí má pouze 48 V nebo 24 V). U mild-hybridu se elektromotor dobíjí převodem kinetické energie na elektrickou energii, tedy při brzdění.
Hyundai Tucson MHEV
Jako mild-hybrid se označuje Hyundai Tucson MHEV. Tento automobil se i přes elektromotor drží oblíbeného a osvědčeného vzhledu SUV z nošovické továrny. Ostatně vzhled je jeden z velmi chválených parametrů stejně jako výbava. Horší už je to ale se spotřebou, která ve městě dosahuje průměrně 10 litrů na 100 kilometrů. Při pohodové jízdě mimo města se dostanete s dieselovým motorem na spotřebu 6 l/100 km.
e-Skyactiv X
Zajímavý mild-hybrid nabízí také Mazda. Jde o model e-Skyactiv X. Motor je kombinací vznětového a zážehového, navíc je doplněn elektromotorem - Mazda využívá 24 V. V městském provozu ale nedokáže jet jen na elektrický pohon. Za městem má spotřebu 6,5 litrů na 100 kilometrů.
Volkswagen Golf 8
V kategorii mild-hybridů je i Volkswagen Golf 8 (1.5). Golf u nás známe hlavně s dieselovým motorem, ale i v mild-hybrid verzi má co nabídnout. Na první pohled u něj ale nejspíš nepoznáte, zda jde o klasiku, nebo elektromotor.
Ušetřete za elektřinu až 9 157 Kč
Tip! Bojíte se vysokých nákladů na elektřinu? Zadejte několik údajů o vás a vaší domácnosti do energetické kalkulačky a obratem porovnejte, na kolik vás vyjde elektřina u různých dodavatelů ve vašem kraji:
2.) Hybrid
O něco větší zapojení elektromotoru do jízdy je u vozidel, která nesou označení hybrid. Spalovací motor má klid i v případě popojíždění v kolonách. Výkon elektromotoru je takový, že utáhne navíc nejen klidné pomalé popojíždění, ale i mírné zrychlení v koloně. Baterie se u hybridu dobíjí buďto ze spalovacího motoru nebo při brzdění rekuperací. Klasický hybrid už poměrně výrazně snižuje spotřebu např. ve městech, kde se často rozjíždí a brzdí.
Lexus Hybrid NX
Příkladem je Lexus Hybrid NX 300h, který v městském provozu s benzinovým motorem jezdí průměrně za 6 litrů na 100 kilometrů.
Toyota Yaris
Do města se hodí i Toyota Yaris s elektromotorem. Toyota Yaris hybrid je ve městech velmi svižná a má zrychlení, které vám budou na semaforech ostatní závidět. Spotřeba při běžné městské jízdě je okolo 5 litrů na 100 kilometrů. Pokud vyrazíte na dálnici, spotřeba vyroste na 7 litrů na 100 kilometrů.
Toyota Corolla hybrid
U Toyoty ještě zůstaneme. Toyota Corolla hybrid je velmi výkonné auto, které seženete klidně i s dvoulitrovým motorem. I jízda, kdy auto nešetříte, mívá pěknou spotřebu 7 litrů na 100 kilometrů.
Toyota Auris hybrid
Spokojené řidiče a nadšené zastánce má další Toyota Hybrid. Ještě nižší spotřebu má Toyota Auris hybrid. Kombinovaná spotřeba dosahuje 5 litrů na 100 kilometrů.
Toyota C-HR hybrid
Z kategorie SUV, která jsou hybridní, stojí za zmínku určitě Toyota C-HR hybrid. U tohoto hybridu můžete jet na elektromotor i více než 50 km/h, což není u všech hybridů samozřejmostí.
Honda CR-V Hybrid
Opustíme-li Toyotu, stojí za to prozkoumat automobil Honda CR-V Hybrid. Automobil Honda CR-V je nejprodávanější SUV na světě. Jde o rodinné auto a v hybridní výbavě má spalovací motor a dva elektromotory. Z nuly na sto kilometrů v hodině zrychlí za 8,8 vteřiny.
Hyundai Hybrid Ioniq
Z této kategorie je potřeba také zmínit novinku Hyundai Hybrid Ioniq. Automobil je vybavený 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou, spalovací motor je 1.6 GDI a elektromotor se nabíjí při zpomalování rekuperací. Elektromotor pak pomáhá při akceleraci, pomalé jízdě a jízdě do kopce.
3.) Plug-in hybrid
U plug-in hybridu je zapojení elektromotoru největší. Řidič už se může rozhodnout, zda ho bude nabíjet nejen při rekuperaci, nebo ze spalovacího motoru, ale tentokrát i ze sítě nabíjecím kabelem. Zjistěte, za jaké ceny můžete dobíjet elektromotor.
Elektromotor sám zvládne několik desítek kilometrů. Řidič si může vybrat, jestli využije spalovací motor, elektromotor, nebo kombinaci obou. Plug-in hybrid je vybaven větší baterií, ta na druhou stranu zvyšuje spotřebu, a to až o jeden litr. To bývá znát v jízdě po dálnici, kdy se nemá elektromotor jak dobíjet.
Toyota RAV4 hybrid plug-in
Automobilem, který je dotažený do posledního detailu, je Toyota RAV4 hybrid plug-in. Dojezd čistě na elektřinu je 75 kilometrů. Spotřeba dosahuje hodnot 1 litr na 100 kilometrů a jízda tímto SUV je zážitek i z pohledu výkonu.
[maxbutton id="44" text="6cqEJ7baHls" ]
Škoda Superb iV
Příkladem plug-in hybridu je také Škoda Superb iV.
Toyota Prius hybrid
Velmi známá je Toyota Prius hybrid s plug-in hybridním motorem. Tento automobil má uvedenou spotřebu 1 l/100 km. Reálně se pohybuje okolo 3 litrů na 100 kilometrů a když vyrazíte na cesty ostřeji, dostanete se na 5 l/100 kilometrů. Spalovací motor ale není žádné tintítko. Dodává se s 1.8 benzínovým motorem.
Kia Sportage Plug-in hybrid
Novinkou na poli sériové výroby je Kia Sportage Plug-in hybrid, která se vyrábí na Slovensku. Celý automobil byl navržen tak, aby se do něj pohodlně vešla elektrifikovaná jednotka. Údaje výrobce slibují spotřebu 1,1 l/100 km a bezemisní dojezd 70 kilometrů, což by mělo stačit na běžné každodenní popojíždění.
Ford Kuga Plug-In Hybrid
Ford Kuga Plug-In Hybrid (PHEV) stojí docela určitě také za zmínku. Jde o automobil, který byl v první polovině roku 2021 nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě. Je vyrobený tak, aby ujel 56 kilometrů čistě na elektřinu.
S hybridním automobilem můžete vyhrát i nad parkováním v Praze. Nebudou vám zapovězena parkovací místa v modrých zónách. Stačí splnit s automobilem podmínku, že emise CO2 v kombinovaném provozu nepřesahuje 50 g / km, a nechat si vystavit příslušné parkovací oprávnění za 100 korun.