20 nejpopulárnějších modelů vozů Škoda Auto. Legendy i nové Škodovky
Kdo z Čechů neřídil ani jednou Škodovku? Přestože na našem území vyrábí auta hned několik značek, za česká většinou považujeme auta z produkce Škoda Auto. Ta za 115 let své existence uvedla na trh pěknou řádku modelů. Některé z nich se staly skutečně kultovními. Přehledu nejprodávanějších jednoznačně kraluje Škoda Octavia, kterou si koupilo už více než 6 a půl milionu zákazníků.
Od začátku minulého století sjelo z výrobních pásů továren patřících Škodě Auto několik desítek modelů. Snad každý z nich psal svým způsobem historii. Až do roku 1928 ale nesla tahle auta původní název Laurin & Klement. Tím úplně prvním byl potom Model A, kterému se přezdívalo Voiturette.
Škoda Auto patří k Česku
Se značkou Škoda se naši předci setkali poprvé v roce 1920, tehdy se objevil nákladní automobil označený jako Škoda 545.
Škoda vždycky uměla děla auta, která nás zákazníky prostě chytala za srdce. A protože se Škoda Auto docela ráda vrací k názvům svých modelů, třeba taková Škoda Octavia mohla projít rukama hned několika generací našich řidičů.
Ostatně poprvé sjel tenhle model z výrobní linky v roce 1959. Takže ji řídili nejspíše naši prarodiče. A protože znovu se na trh vrátila v roce 1996, stihli ji i naši rodiče a dnes jí řídíme my. Ostatně, vzhledem k tomu, že je to stále model obstarávající nemalou část příjmů automobilky, je docela dobře možná, že ve Škodě Octavia se svezou i naše děti.
Teď už se ale pojďme podívat na výběr 20ti NEJ! Škodovek.
1.) Laurin & Klement Model A
Nejen Tesla označuje svá auto slovem Model. Také úplně první Škodovka, tehdy ještě Laurin & Klement, nesla tohle označení. Zadní kola tohoto dvoumístného automobilu poháněl vidlicový dvouválec s výkonem 7 koňských sil. Dokázal ho rozjet až na 40 km/h.
2.) Škoda 545
První Škodovka s logem Škoda byla nákladním automobilem. Dokázala uvézt až 3 tuny a jet rychlostí 20 km/h. Na podvozku tohoto modelu se vyráběl také autobus či osobní a nákladní návěsy.
3.) Škoda 421
První Rapid, nebo také Škoda 421, se objevil v roce 1934, pod kapotou se skrýval řadový čtyřválec SV umístěný podélně za přední nápravou. Automobil měl délku 3800 mm a vážil 850 kilogramů. Dokázal jet až devadesátkou a spotřeboval 8 l/100 km. Karoserie měla ještě dřevěnou kostru.
4.) Škoda 640
Jinak také Škoda Superb. Jednalo se elegantní limuzínu s délko 5,5 metru, což by z dnešního pohledu byl skutečný koráb. Šestiválcový motor s výkonem 55 koňských sil mu umožnil uhánět rychlostí až 110 km/h, ovšem spotřeba činila 14 až 17 litrů na 100 km. Zajímavostí je, že Superb byl k dispozici i jako kabriolet.
5.) Škoda Popular
Popular, nebo také Škoda 420, se vyráběl v letech 1934 až 1938. Zákazníci si ho mohli pořídit jako roadster, ale také jako dodávku. Celkem se vyrobilo 4 220 kusů této elegantní, byť poměrně malé - délka jen 3,77 m – Škodovky.
Zákazníky si získala právě variabilitou, ale také velmi elegantním designem, který vycházel z modelů značky Tatra. Tohle auto bylo opravdu krásné. Není divu, že jej vlastnila celá řada slavných osobností naší První republiky. Od Popularu existoval dokonce i stylový dvoumístní kabriolet (model 916), v letech 1935 až 1938 prodávala Škoda Popular dokonce verzi Monte Carlo. Ta už dokázala uhánět stodesítkou a potřebovala na to 10 litrů benzínu na 100 kilometrů.
Tip! Věděli jste, že existují společnosti, které vám za nákup autopotahů šitých za míru ještě zaplatí? Podívejte se třeba na E-autopotahy.cz.
6.) Škoda Tudor
Dodnes ji známe jako Tudor, ve skutečnosti se ale tenhle model jmenoval Škoda 1102 a byl upraveným Popularem. Tudor bylo označení pro malá auta dvoudvéřovou karosérií, ale lidé v tehdejším Československu tomuhle modelu jinak neřekli. A tak už mu to zůstalo. I Tudor byl vyráběn jako kabriolet s pevnými bočnicemi a plátěnou stahovací střechou, jak si to pamatujeme od italských aut z osmdesátých let.
7.) Škoda 1200
Mohla se stát skutečnou legendou, ale doba jí nepřála. K malému autu ale potřebovala Škoda Auto po válce přidat i nějaké větší, a tak se zrodila Škoda 1200, té se přezdívalo Sedan a byl to po čertech elegantní vůz. Bohužel jeho výroba byla záhy po zahájení zastavena.
8.) Škoda Spartak
Legendární Škoda 440 začala opouštět výrobní pásy v roce 1955. Automobil o délce 4 065 mm byl vybaven motorem o objemu 1 089 ccm s výkonem 40 koňských sil. Byl to právě Spartak, který naznačil další směr, kterým se bude Škoda Auto ubírat. A byl skutečně populární, vyrobilo se ho přes 75 tisíc kusů.
9.) Škoda Octavia 1959
Pro mnoho lidí je Octavia z roku 1959 nejkrásnějším modelem z produkce Škody Auto vůbec. Elegantní řešení masky i zádi, kulaté světlomety, robustní konstrukce - jen málokdo z nás se dokáže neohlédnout, když tuhle krásku spatří na silnici. Vyrobilo se jich totiž téměř čtvrt milionu kusů a některé jezdí dodnes.
10.) Škoda Felicia 1957
Jestli není nejkrásnější Octavia, pak je to Felicia z roku 1957. Je to auto, které prostě musíte milovat. Čtyřmístný hardtop dokázal po silnicích svištět až 128 km/h a potřeboval k tomu 9 litrů na 100 km. V závodě Škoda Auto v Kvasinách se jich tehdy vyrobilo jen necelých 30 tisíc kusů. Vlastnit jí dnes je tedy skutečná vzácnost.
11.) Škoda 1000 MB
Právě dvojice písmen ve jméně modelu mu dala jméno. Kdo měl „mbéčko“, to už byl skutečně někdo. Škoda dokázala opět přijít s autem, které bylo na svou dobu neobvyklé a velmi elegantní. Motor měl objem necelý litr, ale výkon 42 HP byl uložen vzadu. Mbéčko dokázalo jet až stodvacítkou, model vyráběný od roku 1966 dokonce i 125 km/h. Celkem se jich vyrobilo téměř půl milionu.
Tip! Ten správný motorový olej pro své Mbéčko teď můžete koupit i v Jaknaauto.cz. Zároveň vás potěší 8% cashback.
12.) Škoda 100
I když nikdy nedosáhla popularity svého předchůdce, také Škoda 100 byla miláčkem řady českých motoristů. Ostatně, vzhledem k tomu, že byla populárnímu „mbéčku“ poměrně podobná, občas s ním bývá zaměňována. Automobil měl délku 4 155 mm a vážil 805 až 880 kilo. Z pásů Škoda Auto jich sjel téměř milion. Z tohoto modelu později vznikla také Škoda 110 R, tedy populární „erko“.
13.) Škoda 105
V polovině sedmdesátých let přišla řada na Škodu 105 a 120. Tyto modely dodnes patří do pětice nejprodávanějších Škodovek v historii. Společně s odvozenými modely Škoda 125 a 130 se těchto Škodovek prodaly více než dva miliony. Slušnou popularitu si získaly také ve světě. Nakonec to byly poslední škodovky s pohonem zadních kol. I u těchto modelů se dočkali čeští řidiči sportovních verzí – vlastnit Garde nebo Rapid znamenalo ve své době skutečnou společenskou prestiž.
Tip! Pokud vlastníte stopětku, nezapomeňte na to, že i tahle krasotinka potřebuje povinné ručení! To nejvýhodnější právě k tomuto modelu naleznete ZDE.
14.) Škoda Favorit
Autorem vnějšího designu prvního vozu automobilky Škoda Auto s pohonem předních kol bylo italské studio Berone. Na vozovkách tehdejšího Československa působil velmi moderně, ale ve skutečnosti byla jeho koncepce v době uvedení na trh poměrně zastaralá. I tak se ho stihlo vyrobit, společně s kombi Forman, přes milion kusů.
Tip! Jezdíte v této legendě? Podívejte se, kde ji pojistíte nejlevněji v našem porovnávači povinného ručení.
15.) Škoda Felicia 1994
Škoda Felicia se pod křídly koncernu Volkswagen vrátila k životu v roce 1994 a byla vlastně mírně modernizovanou Škodou Favorit. Dostala oblejší tvary a modernější vzhled, i když motory zůstaly vlastně stejné. I tak je to ale čtvrtý nejprodávanější model vůbec, prodalo se téměř 1,5 milionu kusů.
16.) Škoda Octavia I
Její uvedení na trh v roce 1996 znamenal pro Škoda Auto skutečný návrat na výsluní. Konečně tu byl zase model střední třídy s okřídleným šípem na kapotě. Když se pak přidal ještě model Superb, bylo už zřejmé, že historie značky ve dvacátém století neskončí.
Vloni jsme se dočkali už čtvrté generace a nejspíše ani ta nebude poslední. Škoda Octavia zůstane v našich srdcích ještě dlouho.
17.) Škoda Fabia
Nástupce Felicie je již tak zvaně koncernovým autem. S délkou 3 960 mm je Fabia o něco menší než Felicia. Také od tohoto modelu je možné koupit užitkovou verzi Praktik nebo verzi Kombi.
18.) Škoda Superb
Další návrat ke slavnému jménu se uskutečnil v roce 2001, tehdy se Škoda Auto zařadila k výrobcům pokrývajících všechny důležité segmenty. Škoda Superb první generace byla řazena do střední/vyšší třídy a od začátku dokazuje, že je schopná konkurovat i legendám jako VW Passat. Byla postavena na stejné podvozkové platformě B5, měla ale o 10 cm delší rozvor. Typickou „českou“ vychytávkou je pak schránka na uložení deštníku v předních dveřích.
19.) Škoda Rapid
Škoda Auto se opět vrátila ke starému jménu jednoho z modelů, od roku 2013 je v nabídce Škoda Rapid. Tentokráte ale ne už jako sportovně laděné auto, ale jako vůz nižší střední třídy vyplňující mezeru mezi Fabií a Octavií. Zajímavou vychytávkou je škrabka na led integrovaná do krytu nádrže a vyjímatelný koš na odpadky.
20.) Škoda Kodiaq
Dnes už těžko může nějaká automobilka ignorovat segment SUV. A Škoda Auto do něj vstoupila skutečně razantně. Na modelu Yetti si vyzkoušela, že o tahle auta mají zákazníci zájem.
Kodiaq se začal vyrábět v roce 2016 a rychle opanoval prodejní žebříčky SUV segmentu v Česku, ikdyž úspěch slaví také jinde ve světě.
Úvodní foto, zdroj: Škoda Auto