Jak funguje automatická převodovka? Zvládnete s ní řídit?
V řízení už jste zběhlí a přemýšlíte o novém automobilu? V nabídkách se čím dál tím častěji setkáte s automatickou převodovkou. Chcete ji vyzkoušet, ale nevíte jak funguje automatická převodovka? Čtěte dál.
Proč se někteří řidiči automatické převodovky tak bojí, i když už jsou ostřílení řidiči? Vybaví se mi scénka, kdy přes tramvajové koleje stálo auto s tramvají nebezpečně blízko nablýskaného laku. Auto nebezpečně několikrát poskočí dopředu, hned zase dozadu a tramvaj to ocenila dlouhým zvoněním. S automatickou převodovkou by přece mělo stačit zařadit dopředu a sešlápnout plyn. Nebo to tak není? Jak funguje automatická převodovka je tématem dnešního článku.
Jak funguje převodovka?
Převodovka je pro provoz motorového vozidla zásadní součást. Je to zařízení, které má za úkol přenést energii z motoru na hnací kola. Motor automobilu pracuje s určitou hodnotou otáček za minutu. Při přenosu výkonu motoru na kola má převodovka zajistit, aby byl výkon motoru zachován. Při nízkých převodových stupních se motor otáčí rychleji ve vztahu ke kolům. Při vysokém stupni je to naopak.
Jak funguje automatická převodovka?
Krátká historie automatické převodovky
Řazení bylo dlouho jen ruční (manuální). Automatická převodovka se přidala až později. Ve Spojených státech se u osobních automobilů objevila ve 40. letech. Právě v Americe potkáte na silnicích největší podíl aut s automatickou převodovkou. Na automat narazíte u většiny aut dovezených z USA. V Evropě jejich obliba také roste, ale zatím vyhrává převodovka manuální. Automatická převodovka je běžná u nákladních automobilů, městských autobusů, hasičských automobilů a popelářských aut.
Řízení s automatickou převodovkou
Jak funguje automatická převodovka? Samočinně. Jejím úkolem je přenášet sílu motoru na kola vozidla bez zásahu řidiče. Změna převodových stupňů se provádí také sama bez přičinění řidiče. Automatická převodovka má řidiči jednoznačně zajistit pohodlnější řízení.
Různé druhy automatických převodovek
Funkce automatických převodovek jsou pro řidiče stejné. Odlišné jsou automatické převodovky různých výrobců z pohledu vnitřní mechaniky. Jaké automatické převodovky jsou nejčastější?
planetová převodovka s hydrodynamickým měničem - právě tento typ představuje začátky automatických převodovek v USA. Nyní už je vypracována k dokonalosti a prakticky jde o nejlepší automaty. Jak funguje automatická převodovka planetová? Čerpadlo i turbína jsou umístěné ve skříni s olejem.
dvouspojkové převodovky - představují novější technologii. Je tvořena dvěma samostatnými převodovkami se společnou hřídelí, jedna spojka obsluhuje liché rychlosti a druhá sudé.
robotizovaná převodovka - převodovka patří kvalitou k horším. Výkonu se jí nedostává ve chvílích, kdy je potřeba, řazení trvá dlouho. Příčinou je elektronický “mozek”, který odhaduje, co bude v následujících chvílích potřeba, ale ne vždy úspěšně.
Tip! Pokud přemýšlíte nad koupí auta například z Německa, máme tu pro vás jeden článek o tom, jak vše probíhá a co je potřeba zařídit. Spoustu dalších užitečných rad zjistíte na našem blogu.
Jak se řadí s automatickou převodovkou?
Základní polohy volící páky
Místo řadící páky má řidič volící páku. Polohy volící páky jsou následující:
D (drive) - pro jízdu vpřed,
R (reverse) - pro jízdu vzad, tedy zpátečka,
N (neutral) - převodovka je v danou chvíli vyřazena z činnosti, používá se při stání v koloně se zapnutým motorem, umožňuje zatažení ruční brzdy a uvolnění pedálu brzdy, vhodné pro odtah automobilu,
P (park) - zablokují se hnací kola a zabrání se jejich otáčení a brání se tomu, aby se vozidlo mohlo rozjet,
M (manual) - manuální řazení. Pro přepínání rychlostních stupňů slouží pádla pod volantem a nebo řazení voličem ze strany na stranu.
Doplňkové polohy volící páky
Některé automatické převodovky mohou mít ještě jiné polohy volící páky:
B (break) - u hybridů může být i tato varianta, která znamená brždění motorem a dobíjení akumulátoru,
S (sport) - auto řadí až při vyšších otáčkách než na stupni D.
Rozjezdy s automatem
Přijměte za holý fakt, že budete řídit pouze jednou nohou. Dřív nebo později narazíte na to, že sešlápnete brzdový pedál levou nohou s cílem řadit. Zvyk je železná košile.
Před samotným rozjezdem mějte sešlápnutý brzdový pedál. Až pak nastartujte automobil a na voliči zvolte režim D. Bez sešláplého brzdového pedálu se auto může rozjet hned po přeřazení z P na D. Naučte se startovat se sešlápnutou brzdou.
Chraňte svůj vůz před nečekanými výdaji
Tip! Než s autem vyrazíte na cesty, ověřte si aktuálnost povinného ručení. Bez něj na silnici auto nemá co dělat. Pokud jste si všimli, že vám brzy vyprší jeho platnost, doporučujeme si nové spočítat ještě dnes online:
Jak jezdit s automatickou převodovkou?
Jak funguje automatická převodovka z pohledu řidiče? V autě není spojkový pedál. Jste-li zvyklí na manuální řazení, pak bude první citelná změna chybějící spojkový pedál. Nohu si odložte stranou, aby se vám nemotala do řízení, než si na automat zvyknete. Změnou je také volič místo řadící páky.
Neustálé přeřazování
Nedoporučuje se přeřazovat na neutrál na každé křižovatce, jak nás to učili v autoškole u manuální převodovky. Automat si tímto vyřazováním na neutrál intenzivně ničíte. Smyslem automatu je zařadit na začátku jízdy D a vyřadit ho až na konci celé jízdy. Na drobná zastavení není vhodné volit N.
P, R a D
Pokud se dostanete do stojící kolony, zařaďte P. Zařazením režimu R a D v kombinaci s ruční brzdou ničíte převodovku. Horší situace nastane, pokud ruční brzda se zařazeným D nebo R zklame a automobil se rozjede. Jste-li v tu chvíli mimo automobil, může nechtěně vjet na silnici a způsobit nehodu, pokud chodíte kolem auta, může vás srazit.
Zlomená převodovka
Řaďte režim P a R až ve chvíli, kdy automobil plně stojí. Mohlo by se stát, že při zařazování P ještě v pohybu se zobáček převodovka špatně zahákne na ozubeném kole a zlomí se.
Parkování s automatickou převodovkou
Při zaparkování vozidla použijte nejprve brzdu elektronickou nebo ruční a až potom volte režim P. Pokud se pustíte do zastavování a parkování jen pomocí P, je na převodovce celá váha vozidla. Její životnost se tím zkracuje.
Nenaolejuje-li převodovku
Nezanedbávejte výměnu oleje. Aby převodovka bezproblémově fungovala, měňte olej pravidelně po 60 000 kilometrech. Záleží samozřejmě na každém výrobci, ale na pravidelnost nezapomínejte. Stejně tak nezapomeňte na kontrolu STK.
Stát se to může celkem snadno. Půjčíte si jediné sdílené auto v okolí. Nastavíte sedadlo, volant, zrcátka. OK. Chcete nastartovat, ale: “ejhle”, spojka tam není. Zbytečně nepanikařte. Jízda s automatickou převodovkou je něco, co není možné neumět. S automatem umíte, pokud umíte řídit auto. Řidičský průkaz je stejný.
Ještě by se vám mohly hodit... naši další průvodci pro řidiče:
* 10 x nejlepší vychytávky do auta, bez kterých se letos neobejdete
* Kolik stojí přelakování auta?
* Co zjistí diagnostika auta?