Jak správně řadit auto?
Rozjezdy a řazení - dva hlavní děsy, kterých se žáci v autoškole bojí. A taky s nimi pořádně bojují. Uklidněním může být snad jen to, že řazení je o zvyku. Jakmile budete mít pár týdnů naježděno, nebudete řazení ani vnímat. Pro svůj klidnější rozjezd se podívejte, jak správně řadit auto.
Se zkušenostmi se řadí jen podle sluchu a podle zvyku. Někde v podvědomí bude mít instrukci, že z kruhového objezdu ve vyšší rychlosti pojedete na trojku, při nižší na dvojku. Do toho dokážete koordinovat volant, blinkr, řadící páku, plyn a spojku. Bez zkoušení a ježdění se do tohoto stavu nedostanete. Je potřeba sžít se s autem. Pak už to půjde. Jak správně řadit auto, abyste si už od těžkých začátků vytvořili správné návyky?
Jak správně řadit auto s manuální převodovkou?
Celé řazení s manuální převodovkou je hra se spojkou. Po sešlápnutí spojky si můžete s řadící pákou dělat cokoliv, co potřebujete. Bez sešlápnutí spojky sice ztuha vyřadíte, ale už nezařadíte rychlost.
Nedá se zobecnit, při jaké rychlosti a při jakých otáčkách má být zařazený určitý převodový stupeň. Každé auto je jiné, každý motor je jiný. Volba rychlostního stupně je různá i podle terénu, podle situace. Tak čím se řídit?
1.) Rozpětí otáčkoměru
Otáčkoměr by neměl být v červeném rozpětí. Ani se na něj nemusíte dívat, abyste věděli, že byste máte přeřadit. Auto dost řve. Občas se může stát, že otáčkoměr vyletí do červeného rozpětí. V autoškole se vám to určitě stane, resp. stalo. Dochází k tomu i ve chvíli, kdy sednete za volant zcela jiného auta než na jaké jste zvyklí. Ale rozhodně z toho nedělejte při jízdě pravidlo. Nepříjemně řvoucí auto je známka toho, že máte přeřadit na vyšší stupeň.
2.) Plyn
Při jízdě auto nereaguje na sešlápnutí plynového pedálu, nebo dokonce jakoby bublá. V takovém případě je potřeba přeřadit na nižší stupeň.
3.) Převodový stupeň
Ideální je takový převodový stupeň, na který automobil reaguje mírným zrychlením za jakékoliv situace.
Jak správně na rozjezd auta?
Ve většině případů začínáte s tím, že je vyřazeno, neboli máte neutrál a sešlápnutou brzdu. První a hlavní je auto rozjet. Zde je jediná jistota - rozjíždí se na jedničku, první převodový stupeň. Jak na to?
1.) Spojka
První krok - sešlápněte levou nohou spojku (pak můžete manipulovat s řadící pákou).
2.) Řazení
Zařaďte jedničku. Auto stojí, nic se neděje. Jen máte zařazeno, spojka je sešlápnutá, stejně tak i brzda. V tomto stavu auto prostě nepojede.
3.) Z brzdy na plyn
Pravou nohu dejte z brzdy na plyn a sešlápněte ho lehce, plynule.
4.) Pomalu uvolnit spojku
Levou nohou stejně lehce a plynule uvolněte spojku. Auto se plynule rozjede. V ideálním případě. Nastat mohou ještě další dvě situace. Auto sice jede, ale pomalu a k tomu motor dost řve. V takovém případě povolte více spojku. Plynem dáváte motoru povel, že chcete jet, ale spojkou pohyb dusíte. Druhá nepříjemná varianta je ta, u které auto nejede a zvláštně bublá. V tomto případě jste zřejmě spojku povolili příliš, ale nedodali jste vozidlu dostatek hnací síly. Přidejte plyn a spojku uberte (znovu lehce sešlápněte).
Jak na rozjezd do kopce?
Cvičí se v každé autoškole a děsí se ho i někteří řidiči s řidičským průkazem v kapse. Ano, řeč je o rozjezdu do kopce. Jistotou je ruční brzda. Máte-li zataženou ruční brzdu, nemusíte vůbec řešit auta za vámi, nehrozí že jim sjedete na čumák. Navíc máte čas a klid rozjezd nachystat.
Zařadí se jednička. Stejně jako u klasického rozjezdu pomalu pouštíte spojku a přitom přidáváte plyn. Cítíte, jak vám klesl zadek auta? Jo, to je ono. Auto táhne a chce jet. To je ta chvíle, kdy můžete povolit ruční brzdu a jedete kupředu a ne dozadu.
Bude-ti mít naučený a zažitý rozjezd na rovině, pusťte se i do rozjezdů do kopce bez ruční brzdy. Je to naprosto klasický rozjezd, jen dáte o něco více plynu.
Tip! Hledáte po autoškole auto na první rozježdění? Zkuste omrknout náš online autobazar. Najdete v něm přes 30.000 vozů z prověřených bazarů po celé České republice.
Řazení vyšších rychlostních stupňů
Na jedničku to dlouho nepůjde. Přeřadit na vyšší stupeň znamená práci se dvěma pedály. Opět je to spojka a plyn. Plyn lehce a plynule pustíte a spojku sešlápnete. Nyní můžete řadit vyšší rychlostní stupeň. Dáte dvojku a spojka i plyn půjdou proti sobě. Spojku pouštíte, plyn přidáváte.
Pokud jedete do kopce, je vhodnější nejprve přidat trochu více plynu, aby auto jízdou do kopce a přeřazením příliš neztratilo.
Vyšší stupeň by se měl řadit při otáčkách 2 000 až 2 500 za minutu. Ale to je v ideálním světě a zcela teoreticky. Každé auto je jiné a každý motor má nejvyšší záběr někde jinde. U dieselových motorů se oproti tomu hovoří o otáčkách 1 500 až 2 000. Vše je o autě, motoru. A hlavně s naježděnými kilometry už potřebu přeřadit uslyšíte.
Jak správně zastavit?
1.) Prudké zastavení
Prudké zastavení znamená okamžité sešlápnutí brzdy. Ve stejnou chvíli sešlápněte spojku. Pokud spojku nestihnete sešlápnout, budete muset znovu startovat.
2.) Postupné snižování rychlosti
Postupné snižování rychlosti se provádí podřazováním, řazením nižších rychlostních stupňů. Nechejte brzdit motor. Sundejte nohu z plynového pedálu a uvidíte, že auto zpomaluje a uslyšíte, jak motor pracuje. Sešlápněte spojku, dejte nižší rychlostní stupeň, než jaký jste měli zařazený a opět pomalu pusťte spojku, motor vrní a brzdí. K úplnému zastavení nezapomeňte na brzdu. Pokud máte ještě zařazenou rychlost, nezapomeňte na spojku. Když zapomenete, budete znovu startovat.
Vyrazte na cesty bez starostí s havarijním pojištěním
Tip! Začínajícím řidičům také doporučujeme pořídit si havarijní pojištění. Na rozdíl od povinného ručení kryje škody na vašem vlastním voze a to včetně poničené kapoty krupobitím, auta objetého klíčem na parkovišti, srážky se srnkou, aj.
Jak správně řadit auto s automatem?
Co znamenají písmena na automatické řadicí páce?
V automatu není řadící páka ani spojka, ale volící páka. Polohy volící páky jsou následující:
D (drive) - pro jízdu vpřed
R (reverse) - pro jízdu vzad, tedy zpátečka
N (neutral) - převodovka je v danou chvíli vyřazena z činnosti, používá se při stání v koloně se zapnutým motorem, umožňuje zatažení ruční brzdy a uvolnění pedálu brzdy, vhodné pro odtah automobilu
P (park) - zablokují se hnací kola a zabrání se jejich otáčení a brání se tomu, aby se vozidlo mohlo rozjet
M (manual) - manuální řazení. Pro přepínání rychlostních stupňů slouží pádla pod volantem a nebo řazení voličem ze strany na stranu.
B (break) - u hybridů může být i tato varianta, která znamená brždění motorem a dobíjení akumulátoru
S (sport) - auto řadí až při vyšších otáčkách než na stupni D
Řazení v autě s automatem - rozjezd
U automatu se k ovládání pedálů používá jen jedna noha. Pokud jste zvyklí na manuální řazení, budete zpočátku hledat spojku. Brzy to však překonáte. Před samotným rozjezdem mějte sešlápnutý brzdový pedál.
Nastartujte automobil a na voliči zvolte režim D. Bez sešláplého brzdového pedálu se auto může rozjet hned po přeřazení z P na D. Naučte se startovat se sešlápnutou brzdou. Dále už se o nic v pedálech nestaráte. Prostě jedete. Auto si rychlostní stupně řeší a řadí za vás.
Volte režimy až po úplném zastavení vozidla. Mohlo by se stát, že při zařazování P ještě v pohybu se zobáček převodovka špatně zahákne na ozubeném kole a zlomí se.
Stání s automatem
S řazením neutrálu N to nepřehánějte. Do běžného provozu se příliš nehodí. Smyslem automatu je zařadit na začátku jízdy D a vyřadit ho až na konci celé jízdy. Na drobná zastavení není vhodné volit N, ničíte tím automat. N se hodí do kolony, ve které stojíte se zapnutým motorem.
Pokud se dostanete do stojící kolony, zařaďte P. Pokud byste nechali režim R nebo D a zatáhli ruční brzdu, ničíte si zbytečně převodovku. Ruční brzda se zařazeným D nebo R může také zklamat a automobil se rozjede.
Co říct závěrem k tom, jak správně řadit auto? Základem u manuálního řazení je sluch. Velmi brzy si zvyknete na projev motoru, kdy od vás chce přeřazení. Z toho, že se na křižovatce napoprvé nedokážete rozjet, si tolik nedělejte. Možná někdo zatroubí. Ale i ten, kdo troubí, na nějaké takové křižovatce řešil stejné trable jako vy. Takže klid a pojištění k tomu.
Jako začínajícímu řidiči, by se vám ještě mohly hodit... naše další tipy z českých silnic a dálnic:
* 15 x nejlepší auta pro studenty
* Jak zabezpečit auto proti krádeži? Chytré tipy na různá opatření
* Srážka se zvěří vám nyní hrozí víc, než dřív. Jak toto riziko snížit?