porovnej24 logo
test

Jak správně řadit auto?

17. 9. 2022 | Aktualizováno: 19. 9. 2022
|
Délka čtení: 13 min.

Rozjezdy a řazení - dva hlavní děsy, kterých se žáci v autoškole bojí. A taky s nimi pořádně bojují. Uklidněním může být snad jen to, že řazení je o zvyku. Jakmile budete mít pár týdnů naježděno, nebudete řazení ani vnímat. Pro svůj klidnější rozjezd se podívejte, jak správně řadit auto.

Se zkušenostmi se řadí jen podle sluchu a podle zvyku. Někde v podvědomí bude mít instrukci, že z kruhového objezdu ve vyšší rychlosti pojedete na trojku, při nižší na dvojku. Do toho dokážete koordinovat volant, blinkr, řadící páku, plyn a spojku. Bez zkoušení a ježdění se do tohoto stavu nedostanete. Je potřeba sžít se s autem. Pak už to půjde. Jak správně řadit auto, abyste si už od těžkých začátků vytvořili správné návyky?

Jak správně řadit auto s manuální převodovkou?

Celé řazení s manuální převodovkou je hra se spojkou. Po sešlápnutí spojky si můžete s řadící pákou dělat cokoliv, co potřebujete. Bez sešlápnutí spojky sice ztuha vyřadíte, ale už nezařadíte rychlost.

Nedá se zobecnit, při jaké rychlosti a při jakých otáčkách má být zařazený určitý převodový stupeň. Každé auto je jiné, každý motor je jiný. Volba rychlostního stupně je různá i podle terénu, podle situace. Tak čím se řídit?

1.) Rozpětí otáčkoměru

Otáčkoměr by neměl být v červeném rozpětí. Ani se na něj nemusíte dívat, abyste věděli, že byste máte přeřadit. Auto dost řve. Občas se může stát, že otáčkoměr vyletí do červeného rozpětí. V autoškole se vám to určitě stane, resp. stalo. Dochází k tomu i ve chvíli, kdy sednete za volant zcela jiného auta než na jaké jste zvyklí. Ale rozhodně z toho nedělejte při jízdě pravidlo. Nepříjemně řvoucí auto je známka toho, že máte přeřadit na vyšší stupeň.

2.) Plyn

Při jízdě auto nereaguje na sešlápnutí plynového pedálu, nebo dokonce jakoby bublá. V takovém případě je potřeba přeřadit na nižší stupeň.

3.) Převodový stupeň

Ideální je takový převodový stupeň, na který automobil reaguje mírným zrychlením za jakékoliv situace.

Povinné ručení

Získejte nejlevnější povinné ručení již od 1 009 Kč

Tip! Pokud si zároveň plánujete koupit nové auto, nezapomeňte, že musí mít každý vůz ze zákona i povinné ručení. To nejlevnější získáte porovnáním aktuálních nabídek trhu. Vyzkoušejte to zdarma zde:

Jak správně na rozjezd auta?

Ve většině případů začínáte s tím, že je vyřazeno, neboli máte neutrál a sešlápnutou brzdu. První a hlavní je auto rozjet. Zde je jediná jistota - rozjíždí se na jedničku, první převodový stupeň. Jak na to?

1.) Spojka

První krok - sešlápněte levou nohou spojku (pak můžete manipulovat s řadící pákou).

2.) Řazení

Zařaďte jedničku. Auto stojí, nic se neděje. Jen máte zařazeno, spojka je sešlápnutá, stejně tak i brzda. V tomto stavu auto prostě nepojede.

3.) Z brzdy na plyn

Pravou nohu dejte z brzdy na plyn a sešlápněte ho lehce, plynule.

4.) Pomalu uvolnit spojku

Levou nohou stejně lehce a plynule uvolněte spojku. Auto se plynule rozjede. V ideálním případě. Nastat mohou ještě další dvě situace. Auto sice jede, ale pomalu a k tomu motor dost řve. V takovém případě povolte více spojku. Plynem dáváte motoru povel, že chcete jet, ale spojkou pohyb dusíte. Druhá nepříjemná varianta je ta, u které auto nejede a zvláštně bublá. V tomto případě jste zřejmě spojku povolili příliš, ale nedodali jste vozidlu dostatek hnací síly. Přidejte plyn a spojku uberte (znovu lehce sešlápněte).

Jak na rozjezd do kopce?

Cvičí se v každé autoškole a děsí se ho i někteří řidiči s řidičským průkazem v kapse. Ano, řeč je o rozjezdu do kopce. Jistotou je ruční brzda. Máte-li zataženou ruční brzdu, nemusíte vůbec řešit auta za vámi, nehrozí že jim sjedete na čumák. Navíc máte čas a klid rozjezd nachystat.

Zařadí se jednička. Stejně jako u klasického rozjezdu pomalu pouštíte spojku a přitom přidáváte plyn. Cítíte, jak vám klesl zadek auta? Jo, to je ono. Auto táhne a chce jet. To je ta chvíle, kdy můžete povolit ruční brzdu a jedete kupředu a ne dozadu.

Bude-ti mít naučený a zažitý rozjezd na rovině, pusťte se i do rozjezdů do kopce bez ruční brzdy. Je to naprosto klasický rozjezd, jen dáte o něco více plynu.

Tip!

Tip! Hledáte po autoškole auto na první rozježdění? Zkuste omrknout náš online autobazar. Najdete v něm přes 30.000 vozů z prověřených bazarů po celé České republice.

Řazení vyšších rychlostních stupňů

Na jedničku to dlouho nepůjde. Přeřadit na vyšší stupeň znamená práci se dvěma pedály. Opět je to spojka a plyn. Plyn lehce a plynule pustíte a spojku sešlápnete. Nyní můžete řadit vyšší rychlostní stupeň. Dáte dvojku a spojka i plyn půjdou proti sobě. Spojku pouštíte, plyn přidáváte.

Pokud jedete do kopce, je vhodnější nejprve přidat trochu více plynu, aby auto jízdou do kopce a přeřazením příliš neztratilo.

Vyšší stupeň by se měl řadit při otáčkách 2 000 až 2 500 za minutu. Ale to je v ideálním světě a zcela teoreticky. Každé auto je jiné a každý motor má nejvyšší záběr někde jinde. U dieselových motorů se oproti tomu hovoří o otáčkách 1 500 až 2 000. Vše je o autě, motoru. A hlavně s naježděnými kilometry už potřebu přeřadit uslyšíte.

Jak správně zastavit?

1.) Prudké zastavení

Prudké zastavení znamená okamžité sešlápnutí brzdy. Ve stejnou chvíli sešlápněte spojku. Pokud spojku nestihnete sešlápnout, budete muset znovu startovat.

2.) Postupné snižování rychlosti

Postupné snižování rychlosti se provádí podřazováním, řazením nižších rychlostních stupňů. Nechejte brzdit motor. Sundejte nohu z plynového pedálu a uvidíte, že auto zpomaluje a uslyšíte, jak motor pracuje. Sešlápněte spojku, dejte nižší rychlostní stupeň, než jaký jste měli zařazený a opět pomalu pusťte spojku, motor vrní a brzdí. K úplnému zastavení nezapomeňte na brzdu. Pokud máte ještě zařazenou rychlost, nezapomeňte na spojku. Když zapomenete, budete znovu startovat.

Havarijní pojištění

Vyrazte na cesty bez starostí s havarijním pojištěním

Tip! Začínajícím řidičům také doporučujeme pořídit si havarijní pojištění. Na rozdíl od povinného ručení kryje škody na vašem vlastním voze a to včetně poničené kapoty krupobitím, auta objetého klíčem na parkovišti, srážky se srnkou, aj.

Jak správně řadit auto s automatem?

Co znamenají písmena na automatické řadicí páce?

V automatu není řadící páka ani spojka, ale volící páka. Polohy volící páky jsou následující:

  • D (drive) - pro jízdu vpřed

  • R (reverse) - pro jízdu vzad, tedy zpátečka

  • N (neutral) - převodovka je v danou chvíli vyřazena z činnosti, používá se při stání v koloně se zapnutým motorem, umožňuje zatažení ruční brzdy a uvolnění pedálu brzdy, vhodné pro odtah automobilu

  • P (park) - zablokují se hnací kola a zabrání se jejich otáčení a brání se tomu, aby se vozidlo mohlo rozjet

  • M (manual) - manuální řazení. Pro přepínání rychlostních stupňů slouží pádla pod volantem a nebo řazení voličem ze strany na stranu.

  • B (break) - u hybridů může být i tato varianta, která znamená brždění motorem a dobíjení akumulátoru

  • S (sport) - auto řadí až při vyšších otáčkách než na stupni D

Řazení v autě s automatem - rozjezd

U automatu se k ovládání pedálů používá jen jedna noha. Pokud jste zvyklí na manuální řazení, budete zpočátku hledat spojku. Brzy to však překonáte. Před samotným rozjezdem mějte sešlápnutý brzdový pedál.

Nastartujte automobil a na voliči zvolte režim D. Bez sešláplého brzdového pedálu se auto může rozjet hned po přeřazení z P na D. Naučte se startovat se sešlápnutou brzdou. Dále už se o nic v pedálech nestaráte. Prostě jedete. Auto si rychlostní stupně řeší a řadí za vás.

Volte režimy až po úplném zastavení vozidla. Mohlo by se stát, že při zařazování P ještě v pohybu se zobáček převodovka špatně zahákne na ozubeném kole a zlomí se.

Stání s automatem

S řazením neutrálu N to nepřehánějte. Do běžného provozu se příliš nehodí. Smyslem automatu je zařadit na začátku jízdy D a vyřadit ho až na konci celé jízdy. Na drobná zastavení není vhodné volit N, ničíte tím automat. N se hodí do kolony, ve které stojíte se zapnutým motorem.

Pokud se dostanete do stojící kolony, zařaďte P. Pokud byste nechali režim R nebo D a zatáhli ruční brzdu, ničíte si zbytečně převodovku. Ruční brzda se zařazeným D nebo R může také zklamat a automobil se rozjede.

Co říct závěrem k tom, jak správně řadit auto? Základem u manuálního řazení je sluch. Velmi brzy si zvyknete na projev motoru, kdy od vás chce přeřazení. Z toho, že se na křižovatce napoprvé nedokážete rozjet, si tolik nedělejte. Možná někdo zatroubí. Ale i ten, kdo troubí, na nějaké takové křižovatce řešil stejné trable jako vy. Takže klid a pojištění k tomu.

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-z-mostu
    01. února 2024|Porovnej24
    Jízda po dálnici bez známky? Co vám hrozí? (ručně vytvořeno)

    V České republice se nachází přes 1000 kilometrů dálnic, které spojují nejvýznamnější metropole a státy. Řidiči díky síti dálnic přejedou od západu na východ Čech přibližně za 5 hodin. Jízda po dálnici bez známky se ale nevyplácí. Co řidičům hrozí a platí povinnost pro všechny?

  • test
    29. ledna 2024|Porovnej24
    Kdo patří do rizikové skupiny řidičů?

    Srovnávače pojištění vozidel po vás chtějí zadat široké spektrum informací. Prostřednictvím těchto údajů vyhodnocují, zda jste tzv. riziková skupina řidičů. Při hledání vhodného povinného ručení proto narazíte na značné rozdíly v cenách nabízených pojištění.

  • test
    27. prosince 2023|Porovnej24
    Plná čára není zeď. Existuje hned několik případů, kdy ji můžete beztrestně přejet

    Pro většinu řidičů je plná čára pomyslnou zdí, kterou nesmí překročit, jinak by jim hrozila vysoká pokuta. Není to ale vždycky pravda, existuje totiž hned několik případů, kdy ji lze beztrestně přejet a ještě si ušetřit nějaký ten čas.

  • test
    20. prosince 2023|Porovnej24
    Našli jsme 5 kombíků s největším kufrem: Favoritem je vlajkový model od Škodovky

    Víte, které auto má největší kufr? Někdo si vybírá nový vůz podle vzhledu, jiní zase podle motorizace či ceny. Nicméně pro mnoho z nás je nejdůležitější velikost zavazadlového prostoru.

  • test
    18. prosince 2023|Porovnej24
    Znáte všechny dopravní značky? Představíme vám ty nejzáludnější, které si lidi nejčastěji pletou

    Dopravní značky a organizace silničního provozu – klíčový pilíř bezpečnosti všech jeho účastníků. S většinou dopravních značek se seznámíte už v autoškole. Na některé ale brzy zapomeneme, nebo si je řidiči pletou s jinými.

  • test
    16. října 2023|Porovnej24
    Pokuta za stání na invalidech, přechodu pro chodce nebo v zákazu stání. Co vám hrozí?

    Nedostatek parkovacích míst vede řidiče k různým pokusům o odstavení auta. S myšlenkou “na těch pár minut to snad nevadí” nechávají auto v zákazu stání, na méně frekventovaném přechodu pro chodce a vyhrazených stáních. V dnešním článku se podíváme na pokutu za stání na invalidech.

  • test
    11. října 2023|Porovnej24
    Kruhový objezd: Vcelku banální věc zatápí mnoha řidičům

    Kruhový objezd – Češi se často dopouští chyb, jako nedání přednosti, nevhodné použití směrovek nebo zbytečné zdržování. 

  • test
    25. září 2023|Porovnej24
    Jak opravit plynové vzpěry? Vyplatí se oprava svépomocí?

    Rádi si usnadňujeme život. Někdy stačí drobnost, jindy jde o složité vynálezy. Plynová vzpěra je jeden z nenápadných pomocníků. Zvládá přitom těžkou práci. Jak opravit plynové vzpěry, abychom se na ně mohli dále spoléhat?

  • test
    06. září 2023|Porovnej24
    Jak správně postupovat při odstoupení od kupní smlouvy auta? 3 nejčastější důvody

    Ze zákona máte jako kupující nárok odstoupit od kupní smlouvy. Toto právo nesmí být spojeno s žádnou sankcí. Odstoupení od kupní smlouvy auta není výjimkou. Pojďme se podívat na detaily tohoto kroku.

  • test
    04. září 2023|Porovnej24
    Přechod pro chodce: Pravidla, která byste měli znát a dodržovat

    Bezpečné místo pro přecházení silnice. Tak bychom měli vnímat přechod pro chodce, ať už jsme chodci nebo řídíme motorové vozidlo. Skutečnost je ale taková, že si pravidla pro přecházení silnice a používání přechodů vysvětlujeme každý trochu jinak.