Kde se měří hloubka dezénu pneumatiky?
Výměna pneumatik je pravidelně spojená s otázkou, zda jsou pneumatiky v pořádku a zda nejsou sjeté. Nejde o něco, co bychom mohli vyhodnotit jen tak od oka. Hloubka drážek se musí měřit. Jak a kde se měří hloubka dezénu pneumatiky?
Dokud výměnu pneumatik po zimě a na zimu řešil servis, nijak zásadně nás hloubka dezénu netrápila. Pokud si kupujeme nové pneumatiky, máme jistotu, že je vše v nejlepším pořádku. Použití starých pneumatik a výměna svépomocí už je spojena s otázkami.
Kde se měří hloubka dezénu a jak na to? Nejde o žádnou velkou vědu. Postup je jednoduchý a měřidlo je dostupné za pár korun. Dá se zjistit hloubka dezénu i bez měřidla? Náš článek vám odpoví.
Proč měřit hloubku dezénu?
Minimální hloubka dezénu pneumatik je dána zákonem. Hlavní důvod je ale bezpečnost na silnicích. Opotřebená pneumatika je náchylnější k defektu a k aquaplaningu. Její přilnavost je oproti stavu z výroby horší.
Zhoršují se celkově vlastnosti, které výrobce s pneumatikou garantoval. Se sjetými pneumatikami se prodlužuje brzdná dráha. Hlavní důvod je tedy bezpečnost. Tím menším problémem může být pokuta.
Minimální hloubka dezénu
Zákonem je stanovená následující minimální hloubka dezénu:
minimální hloubka dezénu letních pneumatik – 1.6 mm,
minimální hloubka dezénu zimních pneumatik – 4.0 mm.
Kdy vyměnit pneumatiky?
Odborníci doporučují nepoužívat letní pneumatiky s hloubkou dezénu menší než 2 milimetry. V Německu a Rakousku jsou to dokonce 3 milimetry. Od této hodnoty už se snižuje schopnost správně odvádět vodu. Čím hlubší je dezén, tím rychleji se pneumatika na vodě chytne a urychlí přilnavost.
Vyznáte se v pravidlech, kdy musíte mít na autě zimní pneumatiky a kdy už je můžete vyměnit? Osvěžte si paměť. Použití letních pneumatik ve sněhu a při náledí, stejně tak i jízda s ojetými pneumatikami, je nebezpečná. V případě nehody riskujete kromě zdraví i to, že vám pojišťovna odmítne hradit z havarijního pojištění, nebo i povinného ručení.
Kde se měří hloubka dezénu pneumatiky?
Hloubku dezénu pneumatik si snadno změříte sami. Měřit můžete pneumatiky sundané, ale i na autě. Pro měření pneumatik, které máte na autě, zastavte na rovince a co nejvíce vytočte přední kola do strany. Budete k nim mít snazší přístup. Místo, kde budete měřit, očistěte od kamínků a jiných nečistot.
Věděli jste, že... si můžete nové pneumatiky pořídit i přes cashback a dostat tak část peněz za nákup zpět? Podívejte se například na:
* PneuBoss.cz - až 5 % z nákupu zpět
* Pneushop.cz - 3 % z nákupu zpět
* NejlevnejsiPneu.cz - 2 % z nákupu zpět
Čím si sami změříte hloubku pneumatik?
hloubkoměr
ukazatel opotřebení (drážka na pneumatice)
číselný ukazatel opotřebení
test mincí
1.) Hloubkoměr
Hloubkoměr je ideální nástroj pro měření dezénu pneumatik. Jde o malý nástroj, který koupíte v autoservisu, hobby marketu, ale i na některých benzinových stanicích. Nejlevnější analogové měřiče hloubky dezénu stojí okolo 40 korun. Cena za digitální měřič začíná na 200 korunách. Kde se měří hloubka dezénu pneumatiky hloubkoměrem? Hloubkoměr se přiloží k podélné drážce přibližně čtyři centimetry od bočního pláště.
2.) Značky na pneumatikách
I pneumatiky samy umí dát najevo, že už je potřeba jejich výměna. Kde se měří hloubka dezénu pneumatiky pomocí značek? Z výroby mají letní pneumatiky ve středu gumové destičky. Jsou pod úrovní plochy běhounu. Ve chvíli, kdy se tato destička stane rovnoměrnou se zbytkem pneumatiky, je potřeba pneumatiku vyměnit.
Jak a kde najít destičku, kde se měří hloubka dezénu pneumatiky? Toto místo je označeno značkou na boku pneumatiky. Obvykle jde o logo a k tomu zkratku TWI (Tread Wear Indicator), nebo malou šipku. U zimních pneumatik bývá toto místo označené vločkou.
Variantou destiček je číselný ukazatel opotřebení. Čísla jsou vyražena přímo ve středu pneumatiky a označují, jakou má pneumatika aktuálně hloubku. Čísla se používáním opotřebují a odpočítávají čas výměny. Takové označení nesou ale spíše dražší značky pneumatiky Nokian a Matador.
3.) Mince
Jako orientační a informativní je možné brát měření mincí. Mince se vloží do drážky běhounu a podle toho, kolik z ní zůstane čouhat, určíme, zda je potřeba pneumatiku vyměnit. Na letní pneumatiky se používá mince v hodnotě 5 korun. Pětka se vkládá převráceně. Pokud je celá vidět, pneumatiku je potřeba vyměnit. U zimních pneumatik si vezměte minci v hodnotě 50 korun nebo 2 euro. Pokud bude vidět vnější okraj mince, je pneumatika sjetá.
Kdy je ještě vhodné vyměnit pneumatiky?
Pneumatiku, kterou chcete na automobil nasadit, ještě zkontrolujte vizuálně. Neměly by na ní být mechanická poškození, nebo boule. S boulí rozhodně nejezděte. Na defekt existuje lepení, ale ne vždy se doporučuje jezdit s opravenou pneumatikou dále. Použitelnost pneumatiky po opravě defektu je dána místem a velikostí poškození. Raději se poraďte o dalším použití v servisu.
Věk pneumatik
Důležitý je i věk pneumatik. Stáří nesmí přesáhnout deset let. Najděte si kód DOT, jehož poslední čtyřčíslí značí týden a rok výroby pneumatiky. Číslo 2812 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 28. týdnu roku 2012. Stará pneumatika už není tak přilnavá, materiál nefunguje jako nový.
Místo pneumatik můžete mít nakonec hokejový puk. Na nápravě měňte obě pneumatiky. Ve chvíli, kdy už má pneumatika za sebou jednu sezónu a druhou chcete měnit, budou muset jít dolů obě. Jen tak zachováte jejich shodné vlastnosti.
Co dělat se sjetými pneumatikami?
Použité a nevhodné pneumatiky nepatří do plastů. Je potřeba zlikvidovat je ekologicky. Po přezutí také pamatujte na správné nahuštění. Přehuštění nebo naopak podhuštění vede k rychlejšímu sjíždění pneumatiky. Správné hodnoty najdete k manuálu vašeho automobilu. Při plném naložení automobilu bývá vhodné pneumatiky také lehce přifouknout.