Kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv technická totální škoda?
Havarijní pojištění kryje škody, které vlastnímu vozu způsobíme sami, které jsou následkem srážky se zvěří nebo třeba škodu, která vznikne krádeží auta. Každého majitele vozu, ale zajímá, kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv technická totální škoda. Podívejme se na to.
Havárie vozu může mít nejrůznější následky. Vždy je skvělé, když se obejde bez zranění či horších důsledků na zdraví či životech účastníků nehody. Pokud máte automobil havarijně pojištění, nemusíte se navíc ani obávat následků pro vaši peněženku. U velkých nehod, kdy je vůz značně zničen, může být pojišťovnou konstatována totální škoda na voze. Je dobré vědět, kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv technická totální škoda a kdy ekonomická totální škoda. Jejich nastavení je určeno pojistnými podmínkami ve smlouvě s pojišťovnou.
Částečná vs. totální škoda na vozidle
Škoda na vozidle může mít různou velikost. Pokud je vůz pouze částečně poškozen a škody můžeme v servise odstranit opravou, hovoříme o částečné škodě na vozidle. Náklady na opravu auta však nesmí překročit obvyklou cenu auta. V momentě, kdy je tato cena překročena, hovoří pojišťovny o totální škodě na vozidle.
Obvyklá cena vozidla
Pozor, není to cena zapsaná v pojistné smlouvě. Obvyklá cena vozu se v čase mění. Je to cena, za kterou by bylo možné vaše vozidlo pořídit v době vzniku pojistné události. Při stanovení obvyklé ceny se berou v úvahu například tyto faktory:
typ vozidla a rok výroby,
aktuální ceny na českém trhu,
opotřebení vozu,
znehodnocení vozu.
Kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv technická totální škoda?
Jaký je stav vozu po nehodě můžeme laicky zhodnotit, ale konečný verdikt o velikosti škody vydává vždy odborný technik. Ten řekne, kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv technická totální škoda. Je to vlastně jednoduché. Technická totální škoda nastane, když je auto nenávratně poškozeno nebo zničeno. Důležité je, že oprava není technicky realizovatelná. Typickým příkladem je havárie, kdy vůz zničí požár nebo je při nárazu poškozena většina vozu.
Vyrazte na cesty bez starostí s havarijním pojištěním
Tip! Zkontrolujte si aktuální nastavení havarijní pojistky s tím, co je dostupné na trhu. V praktické kalkulačce máte výsledek za pár minut. Nepřeplácíte zbytečně?
Co je ekonomická totální škoda?
Někdy se může zdát, že by vůz ještě šlo opravit, ale pojišťovna odmítne opravu zaplatit. Podle zjištění jejich technika nastala u vozu tzv ekonomická totální škoda. Je to stav, kdy se poškozené auto nevyplatí opravit z důvodů vysokých nákladů. Tyto předpokládané náklady na opravu jsou vyšší než aktuální obvyklá cena vozu.
TIP: Někdy zde vzniká prostor na vyjednávání s pojišťovnou. Můžete navrhnout opravu v neautorizovaném servisu s použitím neoriginálních a starších dílů. Pokud se cena opravy dostane pod obvyklou cenu vozu, může pojišťovna přistoupit na dohodu a vůz lze opravit.
Co s neopravitelným vozem?
V situaci, kdy je vůz neopravitelný, je potřeba u něj provést tzv. ekologickou likvidaci vozu. Její postup se řídí zákonem č. 185/2001 Sb., zákon o odpadech. Ekologicky můžeme vůz nechat zlikvidovat na autovrakovišti. Dejte si ale pozor, aby vámi vybrané vrakoviště mělo licenci k ekologické likvidaci vozu. Jen tak bude všech v pořádku. Jakmile dostanete z vrakoviště registrační značky a likvidační protokol, musíte ještě vůz odhlásit z registru vozidel.
Otázku, kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv technická totální škoda, jsme vyřešili. Zkontrolujte si ve vaší pojistné smlouvě její nastavení. A když už budete mít v ruce smlouvu, doporučujeme projít všechny parametry. Stejně byste měli jednou začas revidovat i další pojistky v domácnosti od životního pojištění, přes pojištění majetku až po smlouvu na povinné ručení.