Kolik stojí dobití elektromobilu?
Elektromobily už nejsou jen auta pro pár nadšenců, ale zaujímají čestné místo vedle spalovacích motorů. Těm podle nejrůznějších nařízení nejspíš zvoní hrana. Pořizovací náklady elektromobilu jsou stále vysoké. Kolik stojí dobití elektromobilu a vyplatí se aspoň po této stránce?
Nabít elektromobil není vůbec složité. Nabíjet se může z domácí zásuvky, což ale zabere mnoho hodin. Můžete si domů nechat zařídit i wallbox na rychlejší nabíjení a mít tak vlastní dobíjecí stanici přímo v garáži. Na druhé straně jsou rychlonabíjecí veřejné stanice, u kterých je baterie plná za několik desítek minut. Rozdíl je v takovém případě nejen v rychlosti, ale také v ceně. Kolik stojí dobití elektromobilu v těchto případech?
Rychle nebo pomalu - v čem je rozdíl?
Nejprve se podíváme na věc trochu technicky. Nabíjet elektromobil totiž můžete pomocí střídavého nebo stejnosměrného proudu. Můžete se setkat s označením AC pro alternating current (nabíjení střídavým proudem) a DC pro direct current (nabíjení stejnosměrným proudem).
Stejnosměrný proud
Do baterie automobilu se ukládá stejnosměrný proud. V domácnostech a standardních zásuvkách je střídavý elektrický proud, stejně jako v nabíjecích stanicích AC. Ten je proto nutné převádět na stejnosměrný.
Převod proudu
K převodu střídavého na stejnosměrný proud se používá palubní nabíječka. Podle jejího výkonu a konfigurace se rozhodne, jak rychlé nabíjení bude. Je proto důležité vědět, jaký výkon má právě vaše palubní nabíječka. Podle toho si dokážete vypočítat, jak rychle se automobil nabije. Palubní nabíječka s výkonem 11 kW auto nabije maximálně jen tímto výkonem a je jedno, zda AC stanice bude mít výkon vyšší.
Budete-li na rychlonabíjecí DC stanici, do vašeho auta už bude rovnou proudit stejnosměrný proud, který nebude nutné převádět. Rychlonabíjecí stanice obvykle nabíjejí rychlostí 50 kW. Jsou i ultrarychlé nabíječky s výkonem 350 kW.
Za jak dlouho se nabije elektromobil?
K tomuto výpočtu budete potřebovat znát velikost baterie vašeho elektromobilu.
Škoda Citigo iV má kapacitu 32,2 KWh,
Tesla S 90 kWh,
VW e-Golf 36 kWh,
Nissan Leaf 30 kWh.
Přečtěte si naše tipy, jaké elektromobily jsou ty nejlevnější a kde koupit elektromobil.
Kapacitu baterie vydělte výkonem dobíjecí stanice (nebo vaší domácí zásuvky) a zjistíte, jak rychle bude teoreticky baterie plně nabitá. Při domácí zásuvce 3,6 kW při proudu 16 A bude Škoda Citigo nabitá za necelých 9 hodin.
Alternativou pro domácí nabíjení jsou wallboxy, které se většinou nabízí ve výkonech do 22 kW.
Spotřeba elektromobilu se pohybuje v průměru okolo 20 kWh na 100 km. Ale záleží na stylu jízdy (rozsah je od 15 do 28 kWh na 100 kilometrů).
Kde nabít elektromobil?
ČEZ při dobíjení rozlišuje mezi registrovanými a neregistrovanými zákazníky. Nabíjet elektromobil mohou samozřejmě obě skupiny. Každá ale za jinou cenu. ČEZ disponuje nejširší sítí dobíjecích stanic.
Pražská energetika není jen výsadou Prahy. Dobíjecí stanice PREpoint jsou napříč celou republikou, ačkoliv největší koncentrace je v Praze. Registrovaný zákazník může dobíjet čipem/kartou nebo Lítačkou. Možné je i dobíjení neregistrovaným zákazníkům pomocí mobilního telefonu a QR kódu. Mapa dobíjecích stanic PREpoint.
Do trojice největších poskytovatelů nabíjecích stanic patří E.ON. Dobíjecí stanice jsou rozmístěny po celé České republice. Mapa dobíjecích stanic E.ON Drive ukazuje, že aktuálně má E.ON 89 AC nabíječek, 74 DC nabíječek, 4 UFC (ultrarychlé) nabíječky a 80 dalších ve výstavbě.
Seznam dobíjecích stanic není samozřejmě kompletní. Se zajímavým lákadlem přišel např. Lidl, který svým zákazníkům poskytuje dobíjení elektromobilů po dobu nákupu zdarma.
Kolik stojí dobití elektromobilu?
Kolik stojí dobití elektromobilu u společnosti ČEZ
registrovaní zákazníci | neregistrovaní zákazníci | |
---|---|---|
AC | 6,0 Kč/kWh | 8,0 Kč/kWh |
DC (maximální výkon 99 kW) | 8,0 Kč/kWh | 10,0 Kč/kWh |
HPC (max. výkon nad 99 kW) | 10,0 Kč/kWh | 12 Kč/kWh |
ČEZ dále účtuje 2 Kč/minutu v případě obsazení dobíjecí stanice 46. a další minutu při dobíjení, nebo 1. a další minutu po ukončení nabíjení.
Kolik stojí dobití elektromobilu u společnosti PRE
Dobíjení je u PRE výhodnější, pokud se jedná o některého ze zákazníků. Společnost nabízí paušál - dobíjení AC, pokud nespěcháte a můžete si v klidu dobíjet třeba doma. V takovém případě je měsíční paušál 450 korun. V ceně je 120 kWh a 40 hodin dobíjení na AC stanici.
Bez paušálu je cena u PRE složena z následujících položek:
Zákazníci PRE - cena za kWh | Zákazníci PRE - cena za minutu | Neregistrovaní zákazníci - cena za kWh | Neregistrovaní zákazníci - cena za minutu | Volné minuty (od zahájení jednotlivého dobíjení se nehradí) | |
---|---|---|---|---|---|
AC | 4 | 0,5 | 5 | 1 | 120 |
DC 50/75 | 5 | 1 | 6 | 2 | 60 |
DC 150+ | 7 | 2 | 8 | 2 | 30 |
Kolik stojí dobití elektromobilu u společnosti E.ON
Ceník E.ON je poměrně jednoduchý, ale také se dělí na registrované a neregistrované zákazníky.
Registrovaný zákazník (za kWh) | Neregistrovaný zákazník (za kWh) | Volné minuty (pro oba typy zákazníků) | |
---|---|---|---|
AC dobíjení | 6 Kč | 9 Kč | 480 |
DC dobíjení | 7,5 Kč | 11 Kč | 90 |
UFC dobíjení | 10 Kč | 13 Kč | 45 |
Další minuty po překročení volných minut | 2 Kč / minuta | 2 Kč / minuta |
Dobíjecí stanice vznikají po celé republice jako houby po dešti. V elektromobilitě jsme však ještě v začátcích. Bytové domy zatím do řešení nabíjení elektroaut zaparkovaných v garážích příliš nespěchají. Při koupi elektromobilu nezapomeňte na povinné ručení a zamyslete se i nad tím, jestli pořídit havarijní pojištění.