Letní pneumatiky - od kdy do kdy na nich mohu jezdit?
Jarní a podzimní měsíce jsou z pohledu počasí nevyzpytatelné. I když je jeden den krásně, že vyráží na výlety i motorky, v dalších dnech se můžete potkat se sněhem. A pak vás napadne: ”Letní pneumatiky - od kdy je můžu mít na autě?”
Se zimními pneumatikami má automobil vyšší spotřebu, není proto divu, že se na přezutí spěchá. Právě v letošním roce, kdy cena paliva roste raketovým tempem přímo před očima a denní teploty se zdají být vysoké, láká přezutí na letní pneumatiky o to víc. Na druhou stranu jsou noční teploty stále pod bodem mrazu. Od kdy letní pneumatiky ale smí být na autě a co doporučují odborníci na bezpečnost dopravy?
Od kdy letní pneumatiky schvalují odborníci?
Specialisté na bezpečnost dopravy rozhodně nedoporučují přezouvat pneumatiky hned jakmile přestane na silnicích být sníh a začne být teplo. I podle odborníků je ale rozhodující teplota. Pokud se teplota nedostává pod 7 stupňů Celsia, může se přezout ze zimních pneumatik na letní.
Právě při teplotách od 7 stupňů dolů fungují zimní pneumatiky lépe než letní. Mají jiný dezén, dokáží lépe řešit odvod vody a díky tomu lépe drží na studené vozovce, která má také jinou přilnavost než za sucha a tepla.
Několikadenní teplotní výkyv nad hranici sedmi stupňů v únoru ale není dostatečným důkazem toho, že byste měli přezout. Letošní rok ukazuje, že se počasí umí velmi rychle otočit zpátky k zimním hrátkám.
Od kdy letní pneumatiky smí být na autě podle zákona?
Pokud se budete řídit jen svou intuicí, můžete narazit nejen na nečekanou sněhovou nadílku, ale i na pokutu. Letní pneumatiky - od kdy je můžu mít na autě a neriskovat pokutu? Jednoznačnou odpověď najdete v zákoně č. 361/2000 Sb. (Zákon o provozu na pozemních komunikacích) v § 40a.
Zapamatujte si tato data: 1.11.-31.3. V tomto období musíte mít zimní pneumatiky, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu, nebo námrazy, a nebo se dá předpokládat, že se na vozovce bude vyskytovat.
Zákon v tomto směru dává šanci i příležitostným řidičům, kteří vyjíždí na cestu za lékařem, nebo na kratší trasy. Mohou i v zimním období vyrazit na letních pneumatikách. Ale vždy jen za podmínky, že na cestě není souvislá vrstva sněhu, ledu, námrazy.
Značka “zimní výbava”
Jak výše uvedené změní ještě značka, kterou potkáváme na některých úsecích silnic a dálnic? Jde o modrou značku “zimní výbava”. Tuto značku mají možnost umístit na svém území obce s rozšířenou působností. V takovém místě, kde značka bude umístěna, musí mít vozidlo zimní pneumatiky ve výše uvedeném období, tedy od 1.11. do 31.3., za všech okolností.
Zimní pneumatiky v létě?
Možná vás už napadla i druhá otázka: “Proč na autě nenechat zimní pneumatiky, které už na další zimu nebudou vhodné, ale na léto mají ještě dostatečný vzorek?” Ušetřit na pneumatikách tím, že budete dojíždět i v létě zimní, nebývá podle odborníků dobrý nápad. Proč?
Důvody nenechávat zimní pneumatiky na autě i v létě jsou následující:
vyšší hlučnost,
vyšší spotřeba a vyšší množství produkovaných emisí,
rychlejší opotřebení pneumatiky a nebezpečí defektů,
nebezpečí přehřátí při jízdě na dálnici,
delší brzdná dráha,
nižší přilnavost z důvodu menší styčné plochy s vozovkou pro jiné vlastnosti,
které jsou určeny spíše pro zimní období.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkkých směsí včetně příměsi silikátů. Peníze ušetřené za nekupování nových letních pneumatik tak padnou na vyšší spotřebu.
Jaký je mezi pneumatikami ještě rozdíl? Vzorek letní pneumatiky se liší od zimní především hloubkou dezénu. Minimální povolená hloubka dezénu u letní pneumatiky je 1,6 mm. Dále má vzorek letních pneumatik vyšší počet drážek, aby se lépe odváděla voda. Pneumatiky jsou také tvrdší a lépe tak drží v teple. Zimní pneumatiky osobních automobilů musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm.
Jak vybrat pneumatiky?
Nejběžnější jsou u nás pneumatiky 205/55 R16, které se používají např. na automobil Škoda Octavia, Superb, Volkswagen Golf, Passat, Hyundai i30, Kia Ceed, Ford Focus či Ford Mondeo. Jde hlavně o vozy nižší a střední třídy. Hledáte právě takové pneumatiky? Načerpejte informace např. v testu pneumatik 205/55 r16 německého autoklubu společnosti ADAC.
Víte, co znamená číselné označení pneumatik? Vezměme si např. letní pneumatiky 195/65 R15:
první trojčíslí 195 znamená nominální šířku pneumatiky v milimetrech,
číslo za lomítkem, v našem příkladu 65, představuje poměr nominální výšky pneumatiky k nominální šířce a uvádí se v procentech. Profil pneumatiky je tedy 65 % šířky,
R určuje typ konstrukce kostry pneumatiky: radiální R, nebo diagonální D,
poslední z uvedené trojice čísel, 15, se uvádí v palcích a udává vnitřní průměr pneumatiky. Toto číslo musí odpovídat průměru ráfku.
Pokud tedy na letních pneumatikách vyrazíte na cesty v mrazu a způsobíte dopravní nehodu, může se stát, že pojišťovna odmítne plnit. Povinné ručení má svá pravidla a technicky nevyhovující vozidlo nemá na silnicích co dělat.