Nahlášení pojistné události: Jaké chyby vás můžou připravit o pojistné plnění?
Představte si, že léta poctivě platíte pojistku a najednou se vám stane pojistná událost. Každé neštěstí se však snáší mnohem lépe, když víte, že vás čeká tučný balík peněz od pojišťovny. Ale ouha — v některých případech se nemusíte pojistného plnění dočkat vůbec, ať už z důvodu chyb při hlášení pojistné události, nebo kvůli výlukám.
Předesíláme, že pojišťovny nemají zájem své klienty šidit na pojistném plnění a v případě nepříjemné životní události se snaží svým pojištěncům nelehkou situaci po finanční stránce usnadnit. Ovšem někdy klient nevědomky nahlášení pojistné události tak zkomplikuje, že je velmi složité, či téměř nemožné danou situaci posoudit a peněžní prostředky vyplatit. Jakých chyb je potřeba se při hlášení pojistné události vyvarovat?
Opožděné zavolání asistenční služby
Při zdravotních komplikacích v zahraničí se snažte zavolat asistenční službu co nejdříve. Může se vám totiž stát, že vás převezou do zdravotního zařízení s příliš drahými náklady na léčbu. Pokud se asistenční službě ozvete například až po provedeném lékařském ošetření, tak vám kvůli tomu samozřejmě neodmítne pomoc, ale toto zpoždění se vám může prodražit. Náklady léčby totiž můžou přesahovat limit vašeho pojistného plnění, tudíž existuje riziko, že budete muset přeplácet.
Představte si například situaci, kdy máte cestovní pojištění, ve kterém je limit léčebných výloh na zubní ošetření 5000 Kč. V případě, že vás na dovolené rozbolí zuby a vy se bezmyšlenkovitě rozjedete k nejbližšímu zubaři, může vás například výsledné ošetření stát 8000 Kč, tudíž budete muset doplácet. V případě včasného zavolání na asisteční službu by vám pojišťovna vyhledala a nasměrovala vás do cenově vhodnějšího zdravotního zařízení.
Kontakty na asistenční služby a hlášení škod
V tabulce níže naleznete odkazy na hlášení škod online a telefonní čísla na asistenční služby nejoblíbenějších pojišťoven:
Pojišťovna | Asistenční služba 24/7 | Online hlášení škod |
---|---|---|
241 170 000 | ||
1224 linka pro řidiče 957 444 555 ostatní | ||
222 803 442 | ||
291 291 291 | ||
241 114 114 | ||
1224 linka pro řidiče 957 105 105 ostatní | ||
1220 povinné ručení 1224 linka pomoci řidičům 255 790 260 ze zahraničí 255 790 261 cestovní pojištění 242 452 652 pojištění domácnosti a nemovitosti 255 790 262 zdravotní pojištění cizinců | ||
296 333 696 cestovní pojištění 272 101 020 pojištění vozidel 255 716 679 pojištění majetku |
Ztráta účtenek při hlášení pojistné události
Pro posouzení pojistné události potřebuje pojišťovna co nejvíce důkazních materiálů. V případě, že cestujete do zahraničí, zraníte se a chcete využít výhod cestovního pojištění, je nezbytné pojišťovně předložit účtenky za léčbu.
Pokud účtenky ztratíte, je pravděpodobné, že vám náklady léčení nebudou proplaceny. Pojišťovna sice bude mít snahu spojit se s daným zdravotnickým zařízením a vyptat více informací o nákladech léčby, ovšem celý proces se tímto může prodloužit či zcela znemožnit.
Absence účtenek může být problémem i při pojištění majetku. Ne všichni lidé si uchovávají účtenky z koupě svých věcí. V případě, že máte sjednané pojištění domácnosti a stane se vám nehoda, při které se váš majetek poničí, pojišťovna bude pravděpodobně vyžadovat doložení paragonů, aby mohla odhadnout výši škody.
V případě, že paragony neuchováváte, u některých pojišťoven postačí podepsat Čestné prohlášení o vlastnictví těchto produktů. Jiné však můžou striktně trvat na předložení paragonů o koupi, či alespoň fotografickém důkazu o existenci daných předmětů. V případě, že ani jedno z nich nemáte, může pojišťovna výplatu pojistného plnění odmítnout.
Nedostatečná fotodokumentace
K pojištění majetku se váže další nezbytnost, a tou je nafocení škody. Představte si, že vám na dům spadne větev ze stromu a rozbije vám okna v kuchyni. V ideálním případě byste měli celou záležitost ponechat v původním stavu a vyčkat příjezdu pracovníka pojišťovny.
Ovšem ne vždy je to možné a je zřejmé, že se ve vašem obydlí nechcete po několik hodin brodit střepy a obcházet větev, trčící vám do pokoje. Mnoho lidí tudíž škodu odstraní, aniž by ji zdokumentovala. Což je velká chyba - před ostraněním škod je potřeba vše důkladně nafotit, aby daný případ pojišťovna mohla zhodnotit. V případě, že fotodokumentace chybí, může pojišťovna snížit pojistné plnění, či jej úplně zamítnout.
Neuznání své chyby v případě pojištění odpovědnosti
Pojištění odpovědnosti slouží pro případy, kdy klient nedopatřením zaviní nějakou škodu. Je k nezaplacení například v situacích, kdy člověk vytopí své sousedy, či jinak poškodí nějaké třetí osobě majetek. Ovšem pro uznání škody je důležité, aby tato situace vznikla klientovým zaviněním.
Při nahlášení pojistné události tudíž musí být zřejmé, že škoda vznikla zaviněním pojištěného. Při nahlašování pojistné události tedy tuto skutečnost přiznejte. Věty typu: „Ale to vlastně není moje chyba, já jsem nic nezanedbal.“ by vám mohly snížit či vás zcela připravit o pojistné plnění.