Nejúspornější auta na trhu: 12 automobilů, které vás překvapí svou spotřebou
Je pro vás spotřeba paliva jedním z nejvýznamnějších parametrů při výběru auta? Bohužel se na údaje, které uvádí výrobci aut, nelze tak úplně spoléhat. Často zjistíte reálnou spotřebu až ve chvíli, kdy už auto nemůžete vrátit. A samozřejmě bývá takřka vždy vyšší, než je oficiálně uvedeno. Proto vám dnes přinášíme článek s tipy na 12 automobilů v různých cenových kategoriích, které mají spotřebu velmi příjemnou. Vyberte si i vy své nejúspornější auto.
Společnost Transport & Environment se sídlem v Bruselu (mezinárodní sdružení 58 většinou evropských společností) ve své poslední zprávě na téma nejúspornější auto uvedla, že rozdíl mezi oficiálními testy jednotlivých výrobců vozidel a skutečností se každý rok o něco zvětšuje. Největší rozdíly byly zaznamenané u vozů značky Mercedes třídy A a E, které v průměru spotřebují o 54 % více paliva, než je udáváno. Za ním následuje Audi a Smart s rozdílem 49 %.
Jak probíhají testy úspory vozu?
A jaký je důvod, že nejúspornější auta nakonec vůbec úsporná nejsou? Viníkem jsou laboratorní testy, které dostatečně nesimulují reálný provoz. Společnosti sami uznávají různé testovací nepřesnosti, kdy není nic výjimečného ani odchylka do 50 %. A samozřejmě při testování vymýšlejí automobilky i různé kličky, jak spotřebu snížit (použijí pneumatiky s nízkým valivým odporem, upraví úhel kola pro snížení tření, zatlačí brzdové destičky pro eliminaci tření apod.).
Od září 2017 se zavedl Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures, který nahrazuje původní metodu testování. Výsledky by tak měly být přesnější a hlavně reálnější. Automobilky si ale vždy najdou cestu, jak test maličko upravit k obrazu svému.
Nejúspornější auta v reálném provozu
Podle největšího britského prodejce aut What Car mají nejmenší spotřebu například tato auta: Suzuki Ignis 1.2 SVHS, Suzuki Celerio 1.0, Opel Astra 1.6 CDTi ECOTEC nebo ve vyšší cenové kategorii Renault Kadjar 1,5 dCi 110. Rozsáhlý test automobilů provedl i server auto.cz, který mezi nejlepšími uvedl Peugeot 308 1.5 BlueHDi či Seat Leon ST 2.0 TDI.
Nejúspornější auto v kategorii mini je pak podle webu autoforum.cz Škoda Citigo 1,0 MPI. Renault Clio dCi vyhrává mezi malými auty, Toyota Prius Plug-in Hybrid mezi auty nižší střední třídy, BMW 320d Efficient Dynamic Edition mezi auty střední třídy, Renault Captur dCi mezi kompaktními SUV a Mercedes-Benz GLC Coupe 250d mezi středně velkými SUV.
1.) Škoda Citigo 1,0 MPI
Nejmenší vyráběná Škodovka potěší své především městské majitele spotřebou 4,4 l benzinu na 100 km i cenou pod 200 000 Kč.
Tip! Pokud jste fanouškem domácí automobilky, určitě se vám bude líbit i náš článek 20 nejpopulárnějších modelů vozů Škoda Auto. Legendy i nové Škodovky.
2.) Renault Clio dCi
Reálná spotřeba 4,3 litru nafty na 100 km potěší asi každého. Nové Clio potom vyjde asi na čtvrt milionu, ojeté na polovinu.
3.) Suzuki Ignis 1.2 SVHS
Suzuki Ignis je jedna z nejlevnějších čtyřkolek na českém trhu. Malé, ale živé auto spotřebuje na 100 kilometrů 4,7 litru paliva a nové stojí asi čtvrt milionu korun.
TTip! Zajímá vás, jak ušetřit nejen na palivu, ale i na nákladech spojených s povinným ručením? Porovnáním cen jednotlivých pojišťoven můžete výrazně ušetřit. Zkuste to zde:
4.) Suzuki Celerio 1.0
Minivůz Suzuki Celerio sice není vozidlo pro velké rodiny, zato se ale může pochlubit poměrně zajímavou základní výbavou. Spotřebuje 4,9 litru na 100 kilometrů a za nový vůz zaplatíte přibližně 240 000 Kč.
5.) Opel Astra 1.6 CDTi ECOTEC
Opel Astra je automobil příjemný na pohled a spadající do nižší třídy. Na 100 kilometrů spotřebuje v průměru 5 litrů a jeho cena začíná na částce kolem půl milionu.
6.) Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Pohodový společník pro mladou rodinu nebo pár na kratší i dlouhé cesty. Dobře vypadá a nezruinuje vás. Peugeot 308 má udávanou kombinovanou spotřebu 3,7 litru na 100 kilometru. Skutečná spotřeba je o něco vyšší, ale přesto není špatná. Počítejte přibližně s 5,5 litry na 100 kilometrů.
7.) Seat Leon ST 2.0 TDI
Sportovně laděný krasavec Seat Leon spotřebuje na 100 kilometrů asi 5,8 litru. V základní verzi vás vyjde na necelých 400 000 Kč.
8.) Toyota Prius Plug-in Hybrid
Pokud hledáte auto s nízkou spotřebou, určitě sáhněte po Toyotě Prius. Sice se nemůže pochlubit nejkrásnější kapotou, ale na 100 kilometrů reálně spotřebuje jen 3,7 l benzinu. Zbrusu nová pětidvéřovka vyjde na milion korun.
9.) BMW 320d Efficient Dynamic Edition
Jedním z nejúspornějších, naftou poháněných vozů je právě BMW řady 3. Potěší spotřebou 4,6 litru nafty na 100 km. Cenově vychází nové auto asi na milion a půl.
10.) Renault Kadjar 1,5 dCi 110
SUV automobily rozhodně nemusí mít nutně velkou spotřebu. Důkazem toho je i Renault Kadjar, který si bere v průměru 5,1 litru na 100 kilometrů. Nejen, že nespotřebuje tolik paliva, ale navíc i skvěle vypadá. Seženete ho v základní výbavě za cenu lehce přesahující půl milionu korun.
11.) Renault Captur dCi
Asi za půl milionu pořídíte i toto SUV od Renaulta. Stejně jako Kadjar spotřebuje 5,1 litru nafty na 100 kilometrů.
12.) Mercedes-Benz GLC Coupe 250d
Žebříček nejúspornějších aut na trhu uzavírá Mercedes-Benz GLC Coupe 250d. Toto středně velké SUV si vystačí s 6,5 litry nafty na 100 km. Nový vůz se dá sehnat už za milion a půl.
Tip! Ušetřit můžete také na havarijním pojištění, které vám pokryje např. náklady spojené s objetím klíčema, srážkou se zvěří, aj. Nejvýhodnější havarijní pojištění získáte zde:
Nejúspornější auta - srovnání
Pokud postavíme všechny zmíněné vozy vedle sebe, porovnáme jejich cenu a spotřebu, vyjde nám, že nejúspornějším vozem vůbec je Toyota Prius Plug-in Hybrid. Nejlevnější úsporné auto ovšem vyhrává Škoda Citigo 1,0 MPI. Sami se přesvědčte v přehledné tabulce:
Auto | Reálná spotřeba na 100 km | Přibližná cena |
---|---|---|
Toyota Prius Plug-in Hybrid | 3,7 l | 1 000 000 Kč |
Renault Clio dCi | 4,3 l | 250 000 Kč |
Škoda Citigo 1,0 MPI | 4,4 l | 200 000 Kč |
BMW 320d Efficient Dynamic Edition | 4,6 l | 1 500 000 Kč |
Suzuki Ignis 1.2 SVHS | 4,7 l | 250 000 Kč |
Suzuki Celerio 1.0 | 4,9 l | 240 000 Kč |
Opel Astra 1.6 CDTi ECOTEC | 5,0 l | 500 000 Kč |
Renault Captur dCi | 5,1 l | 500 000 Kč |
Peugeot 308 1.5 BlueHDi | 5,5 l | 430 000 Kč |
Seat Leon ST 2.0 TDI | 5,8 l | 390 000 Kč |
Mercedes-Benz GLC Coupe 250d | 6,5 l | 1 500 000 Kč |
Čarování s emisemi
Automobilky často nezkreslují jen spotřebu vozu, ale i další důležité faktory – například emise. Jistě ještě všichni pamatujeme aféru automobilky Volkswagen. Později byl vyšetřován i koncern Daimler (Mercedes), který měl taktéž instalovat zařízení, které reguluje neoprávněně emise.
Pokud hledáte skutečně nejúspornější auto a je to pro vás jedno z nejdůležitějších hledisek, dejte raději na recenze skutečných lidí nebo rady známých než tabulkové propočty udávané automobilkou.
Ještě by se vás mohly zajímat... naši další průvodci auto-moto světem:
* Kdy je nejlepší prodat auto?
* Nejhnusnější auto 2021: Žebříček toho nejhoršího ze světových silnic
* Nejprodávanější sportovní čtyřkolky pro dospělé