Od kdy je auto veterán?
Veterán či oldtimer je auto, za kterým se kdekdo otočí a na silnici vzbudí náležitou pozornost. Možná i automobil, který vám stojí doma v garáži, patří mezi veterány, nebo je to youngtimer, který je adeptem na status veterána. Od kdy je auto veterán?
Na to, od kdy je auto veterán, jsou přesně daná pravidla a normy. Cílem je zachovat historické automobilové unikáty pro další generace. Historickými automobily, jejich ochranou, propagací i podporou se celosvětově zabývá nevládní Mezinárodní federace historických vozidel FIVA (The Fédération Internationale des Véhicules Anciens). Organizace definuje požadavky na zdokumentování historického vozidla i na vydání jeho registrace identifikačního průkazu.
Od kdy je auto veterán?
Organizace vydává Mezinárodní technický kodex FIVA, kterým se situace řídí. U nás je jedinou národní autoritou pro testování vozidel na historickou původnost pro ČR Federace klubů historických vozidel České republiky (FKHV ČR).
Definice veterána
FIVA stanovuje definici historického vozidla takto:
je nejméně 30 let staré
je uchováváno a udržováno v historicky správném stavu
není užíváno jako dopravní prostředek denní přepravy
je proto součástí technického a kulturního dědictví
Počet let se počítá od data výroby, ale u některých automobilů se toto období zvyšuje např. z důvodu války nebo embarga.
Na co si dát pozor při koupi veterána?
Pokud se rozhodnete koupit si veterána bez odborníka, dejte si pozor na následující:
míra koroze
funkční startování a náběh motoru
drobné nerovnosti mezi díly
otevírání oken
sedačky
Rada odborníka: Nezapomeňte si také ověřit identitu prodávajícího, nejlépe si vyžádejte kopii osobních dokladů.
Dvoustupňová testace
Pokud vůz splňuje podmínky, od kdy je auto veterán, a chcete mít pro něj status historického vozidla i oficiálně přidělený, je třeba podstoupit dvoustupňovou testaci. První stupeň je testování na historickou původnost. Toto testování provádí klubová testovací komise. Klubů automobilů a automobilistů je poměrně velké množství, je však třeba vybírat takový, který má akreditaci od Federace klubů historických vozidel.
1.) Historická testace
Při historické testaci se ověřuje historický původ, kontroluje se VIN kód, výrobní číslo karoserie, protokoly STK, celkový technický stav vozidla. Dokládají se také fotografie automobilu v předepsané velikosti i detailu. Tato testace vyjde okolo 2 000 Kč. Budete potřebovat:
vyplněnou žádost
barevné fotografie
vozidlo
doklady
2.) Test technické způsobilosti
Ve druhém stupni se testuje technická způsobilost k provozu na pozemních komunikacích. Toto testování provádí Krajské testovací komise, kterých je aktuálně 14 podle krajů. Testace stojí okolo 800 Kč, ale cena může vzrůst při proplacení cesty komisaře k automobilu.
Výstupem těchto testů je v kladném případě vydání Průkazu historického vozidla (PHV).
Po testaci registrace
Od kdy je auto veterán, když má hotové testace? Pokud projdete společně s automobilem úspěšně testací, ještě vás čeká administrativa s přihlášením veterána do registru vozidel.
Povinné ručení pro veterány
Sjednejte si nejprve povinné ručení pro veterány. Povinné ručení je u těchto automobilů výrazně cenově nižší ve srovnání s povinným ručením pro běžná vozidla. Veterán nevyjíždí běžně do provozu, proto je tato částka nižší.
S doklady o testování a sjednaným povinným ručením už vás čeká jen cesta na úřad pro registraci historického vozidla. Seznam opět hledejte na webu Fedarace klubů historických vozidel. Obdržíte osvědčení o registraci a zelenou registrační značku s písmenem V.
Prodloužení statusu historického vozidla
Každý rok je potřeba vozidlo nechat přetestovat, aby byl prodloužen status historického vozidla. Pokud dojde k prodeji automobilu, musí se provést celé kolečko testací znovu, pokud má nový majitel zájem na udržení statusu historického vozidla. Na druhou stranu, pokud už máte v garáži auto, které je nepojízdné, má najeto mnoho kilometrů, je spíše čas na jeho ekologickou likvidaci než na žádost o testaci veteránů.
Než získá auto status veterána
Kromě kategorie veterána se setkáte také s kategorií vozidel youngtimer, která:
mají stáří mezi 20ti a 29ti lety
jsou v dobrém stavu a dobře udržovány
jsou používány ve volném čase
můžou být vhodné pro získání FIVA Průkazu totožnosti po dosažení 30ti let stáří
Opět ale nejde o jakékoliv auto starší 20 let. Jde o o různé limitované edice, počtem omezené varianty při výrobě, sportovní verze, ale také obyčejné verze v perfektním stavu s malým nájezdem kilometrů. Může jít i o případy, kdy se dříve běžné auto ze silnic vytratí, zůstane jen několik málo exemplářů a cena při prodeji začne znovu stoupat.
Pokud však máte v garáži staré auto, které nepoužíváte a jen za něj zbytečně platíte povinné ručení, řešením je uložení značek do depozitu. Zvažte také, kdy je nejlepší prodat vaše staré auto.
Ekologická daň za veterána
Ekologická daň se dává podle stáří automobilu a podle plnění emisních limitů. Emisní normy jsou EURO 0 až EURO 5. Čím vyšší označení, tím nižší emise má toto auto. Označení EURO 3 až 5 jsou osvobozeny od ekologické daně. Emisní daň je jednorázová a platí se při první registraci vozidla v České republice. U kategorie EURO 0 je poplatek 10 000 Kč, EURO 2 pak 3 000 Kč, EURO 1 pak 5 000 Kč. EURO 3 jsou obvykle automobily s rokem výroby 2000 a dále. Veteráni a historická vozidla jsou osvobozeni od ekologické daně už od první registrace.
Mít veterána je krásné, ale souvisí s tím také poměrně hodně formálních povinností. Navíc je nutné starat se o auto a nechávat ho přetestovat. Bez vášně a zájmu o historická auta to možná nepůjde tak snadno. Zato máte na silnicích pozornost ostatních jistou.
Vyrazte na cesty bez starostí s havarijním pojištěním
Tip! Pokud berete svého čtyřkolého mazlíčka na časté projížďky, doporučujeme si k němu pořídit i havarijní pojištění, které pokryje náklady na opravu po srážce se srnkou, po poničení kapoty krupobitím nebo třeba objetí vozu klíčem na parkovišti.