porovnej24 logo
test

Od kdy je auto veterán?

11. 9. 2021 | Aktualizováno: 14. 9. 2021
|
Délka čtení: 10 min.

Veterán či oldtimer je auto, za kterým se kdekdo otočí a na silnici vzbudí náležitou pozornost. Možná i automobil, který vám stojí doma v garáži, patří mezi veterány, nebo je to youngtimer, který je adeptem na status veterána. Od kdy je auto veterán?

Na to, od kdy je auto veterán, jsou přesně daná pravidla a normy. Cílem je zachovat historické automobilové unikáty pro další generace. Historickými automobily, jejich ochranou, propagací i podporou se celosvětově zabývá nevládní Mezinárodní federace historických vozidel FIVA (The Fédération Internationale des Véhicules Anciens). Organizace definuje požadavky na zdokumentování historického vozidla i na vydání jeho registrace identifikačního průkazu.

Od kdy je auto veterán?

Organizace vydává Mezinárodní technický kodex FIVA, kterým se situace řídí. U nás je jedinou národní autoritou pro testování vozidel na historickou původnost pro ČR Federace klubů historických vozidel České republiky (FKHV ČR).

Definice veterána

FIVA stanovuje definici historického vozidla takto:

  • je nejméně 30 let staré

  • je uchováváno a udržováno v historicky správném stavu

  • není užíváno jako dopravní prostředek denní přepravy

  • je proto součástí technického a kulturního dědictví

Počet let se počítá od data výroby, ale u některých automobilů se toto období zvyšuje např. z důvodu války nebo embarga.

Na co si dát pozor při koupi veterána?

Pokud se rozhodnete koupit si veterána bez odborníka, dejte si pozor na následující:

  • míra koroze

  • funkční startování a náběh motoru

  • drobné nerovnosti mezi díly

  • otevírání oken

  • sedačky

Tip!

Rada odborníka: Nezapomeňte si také ověřit identitu prodávajícího, nejlépe si vyžádejte kopii osobních dokladů.

Dvoustupňová testace

Pokud vůz splňuje podmínky, od kdy je auto veterán, a chcete mít pro něj status historického vozidla i oficiálně přidělený, je třeba podstoupit dvoustupňovou testaci. První stupeň je testování na historickou původnost. Toto testování provádí klubová testovací komise. Klubů automobilů a automobilistů je poměrně velké množství, je však třeba vybírat takový, který má akreditaci od Federace klubů historických vozidel.

1.) Historická testace

Při historické testaci se ověřuje historický původ, kontroluje se VIN kód, výrobní číslo karoserie, protokoly STK, celkový technický stav vozidla. Dokládají se také fotografie automobilu v předepsané velikosti i detailu. Tato testace vyjde okolo 2 000 Kč. Budete potřebovat:

  • vyplněnou žádost

  • barevné fotografie

  • vozidlo

  • doklady

2.) Test technické způsobilosti

Ve druhém stupni se testuje technická způsobilost k provozu na pozemních komunikacích. Toto testování provádí Krajské testovací komise, kterých je aktuálně 14 podle krajů. Testace stojí okolo 800 Kč, ale cena může vzrůst při proplacení cesty komisaře k automobilu.

Výstupem těchto testů je v kladném případě vydání Průkazu historického vozidla (PHV).

Po testaci registrace

Od kdy je auto veterán, když má hotové testace? Pokud projdete společně s automobilem úspěšně testací, ještě vás čeká administrativa s přihlášením veterána do registru vozidel.

Povinné ručení pro veterány

Sjednejte si nejprve povinné ručení pro veterány. Povinné ručení je u těchto automobilů výrazně cenově nižší ve srovnání s povinným ručením pro běžná vozidla. Veterán nevyjíždí běžně do provozu, proto je tato částka nižší.

Povinné ručení

Získejte nejlevnější povinné ručení již od 1 009 Kč

Tip! Nejvýhodnější povinné ručení na veterána získáte srovnáním aktuálních nabídek trhu. Stačí zadat pár údajů o voze:

S doklady o testování a sjednaným povinným ručením už vás čeká jen cesta na úřad pro registraci historického vozidla. Seznam opět hledejte na webu Fedarace klubů historických vozidel. Obdržíte osvědčení o registraci a zelenou registrační značku s písmenem V.

Prodloužení statusu historického vozidla

Každý rok je potřeba vozidlo nechat přetestovat, aby byl prodloužen status historického vozidla. Pokud dojde k prodeji automobilu, musí se provést celé kolečko testací znovu, pokud má nový majitel zájem na udržení statusu historického vozidla. Na druhou stranu, pokud už máte v garáži auto, které je nepojízdné, má najeto mnoho kilometrů, je spíše čas na jeho ekologickou likvidaci než na žádost o testaci veteránů.

Než získá auto status veterána

Kromě kategorie veterána se setkáte také s kategorií vozidel youngtimer, která:

  • mají stáří mezi 20ti a 29ti lety

  • jsou v dobrém stavu a dobře udržovány

  • jsou používány ve volném čase

  • můžou být vhodné pro získání FIVA Průkazu totožnosti po dosažení 30ti let stáří

Opět ale nejde o jakékoliv auto starší 20 let. Jde o o různé limitované edice, počtem omezené varianty při výrobě, sportovní verze, ale také obyčejné verze v perfektním stavu s malým nájezdem kilometrů. Může jít i o případy, kdy se dříve běžné auto ze silnic vytratí, zůstane jen několik málo exemplářů a cena při prodeji začne znovu stoupat.

Pokud však máte v garáži staré auto, které nepoužíváte a jen za něj zbytečně platíte povinné ručení, řešením je uložení značek do depozitu. Zvažte také, kdy je nejlepší prodat vaše staré auto.

Ekologická daň za veterána

Ekologická daň se dává podle stáří automobilu a podle plnění emisních limitů. Emisní normy jsou EURO 0 až EURO 5. Čím vyšší označení, tím nižší emise má toto auto. Označení EURO 3 až 5 jsou osvobozeny od ekologické daně. Emisní daň je jednorázová a platí se při první registraci vozidla v České republice. U kategorie EURO 0 je poplatek 10 000 Kč, EURO 2 pak 3 000 Kč, EURO 1 pak 5 000 Kč. EURO 3 jsou obvykle automobily s rokem výroby 2000 a dále. Veteráni a historická vozidla jsou osvobozeni od ekologické daně už od první registrace.

Mít veterána je krásné, ale souvisí s tím také poměrně hodně formálních povinností. Navíc je nutné starat se o auto a nechávat ho přetestovat. Bez vášně a zájmu o historická auta to možná nepůjde tak snadno. Zato máte na silnicích pozornost ostatních jistou.

Havarijní pojištění

Vyrazte na cesty bez starostí s havarijním pojištěním

Tip! Pokud berete svého čtyřkolého mazlíčka na časté projížďky, doporučujeme si k němu pořídit i havarijní pojištění, které pokryje náklady na opravu po srážce se srnkou, po poničení kapoty krupobitím nebo třeba objetí vozu klíčem na parkovišti. 

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-z-mostu
    01. února 2024|Porovnej24
    Jízda po dálnici bez známky? Co vám hrozí? (ručně vytvořeno)

    V České republice se nachází přes 1000 kilometrů dálnic, které spojují nejvýznamnější metropole a státy. Řidiči díky síti dálnic přejedou od západu na východ Čech přibližně za 5 hodin. Jízda po dálnici bez známky se ale nevyplácí. Co řidičům hrozí a platí povinnost pro všechny?

  • test
    29. ledna 2024|Porovnej24
    Kdo patří do rizikové skupiny řidičů?

    Srovnávače pojištění vozidel po vás chtějí zadat široké spektrum informací. Prostřednictvím těchto údajů vyhodnocují, zda jste tzv. riziková skupina řidičů. Při hledání vhodného povinného ručení proto narazíte na značné rozdíly v cenách nabízených pojištění.

  • test
    27. prosince 2023|Porovnej24
    Plná čára není zeď. Existuje hned několik případů, kdy ji můžete beztrestně přejet

    Pro většinu řidičů je plná čára pomyslnou zdí, kterou nesmí překročit, jinak by jim hrozila vysoká pokuta. Není to ale vždycky pravda, existuje totiž hned několik případů, kdy ji lze beztrestně přejet a ještě si ušetřit nějaký ten čas.

  • test
    20. prosince 2023|Porovnej24
    Našli jsme 5 kombíků s největším kufrem: Favoritem je vlajkový model od Škodovky

    Víte, které auto má největší kufr? Někdo si vybírá nový vůz podle vzhledu, jiní zase podle motorizace či ceny. Nicméně pro mnoho z nás je nejdůležitější velikost zavazadlového prostoru.

  • test
    18. prosince 2023|Porovnej24
    Znáte všechny dopravní značky? Představíme vám ty nejzáludnější, které si lidi nejčastěji pletou

    Dopravní značky a organizace silničního provozu – klíčový pilíř bezpečnosti všech jeho účastníků. S většinou dopravních značek se seznámíte už v autoškole. Na některé ale brzy zapomeneme, nebo si je řidiči pletou s jinými.

  • test
    16. října 2023|Porovnej24
    Pokuta za stání na invalidech, přechodu pro chodce nebo v zákazu stání. Co vám hrozí?

    Nedostatek parkovacích míst vede řidiče k různým pokusům o odstavení auta. S myšlenkou “na těch pár minut to snad nevadí” nechávají auto v zákazu stání, na méně frekventovaném přechodu pro chodce a vyhrazených stáních. V dnešním článku se podíváme na pokutu za stání na invalidech.

  • test
    11. října 2023|Porovnej24
    Kruhový objezd: Vcelku banální věc zatápí mnoha řidičům

    Kruhový objezd – Češi se často dopouští chyb, jako nedání přednosti, nevhodné použití směrovek nebo zbytečné zdržování. 

  • test
    25. září 2023|Porovnej24
    Jak opravit plynové vzpěry? Vyplatí se oprava svépomocí?

    Rádi si usnadňujeme život. Někdy stačí drobnost, jindy jde o složité vynálezy. Plynová vzpěra je jeden z nenápadných pomocníků. Zvládá přitom těžkou práci. Jak opravit plynové vzpěry, abychom se na ně mohli dále spoléhat?

  • test
    06. září 2023|Porovnej24
    Jak správně postupovat při odstoupení od kupní smlouvy auta? 3 nejčastější důvody

    Ze zákona máte jako kupující nárok odstoupit od kupní smlouvy. Toto právo nesmí být spojeno s žádnou sankcí. Odstoupení od kupní smlouvy auta není výjimkou. Pojďme se podívat na detaily tohoto kroku.

  • test
    04. září 2023|Porovnej24
    Přechod pro chodce: Pravidla, která byste měli znát a dodržovat

    Bezpečné místo pro přecházení silnice. Tak bychom měli vnímat přechod pro chodce, ať už jsme chodci nebo řídíme motorové vozidlo. Skutečnost je ale taková, že si pravidla pro přecházení silnice a používání přechodů vysvětlujeme každý trochu jinak.