Pedály v autě: Jak se vyhnout chybám a nehodám při jejich ovládání?
Pedály v autě děsí nejednoho žáka autoškoly. Jejich ovládnutí patří k řidičským schopnostem, bez kterých vás od závěrečných zkoušek nepustí. Dříve či později si pořadí spojka, brzda, plyn osvojíme všichni. My se ale na pedály v autě podíváme podrobněji.
Studie ukázaly, že pedály v autě si nejčastěji pletou ženy a řidiči mladší 20 let. Dvě třetiny havárií způsobených špatným sešlápnutím pedálů má na svědomí právě něžné pohlaví. To ale neznamená, že jsou ženy na silnicích nebezpečnější. Přes 60 % nehod na silnicích mají na svědomí právě muži.
Pedály v autě a jejich pořadí
Začneme popořadě. Pedály v autě – pořadí je u všech aut (až na drobné výjimky) stejné. V řidičském kokpitu na podlaze najdeme zleva tyto pedály:
spojka,
brzda,
plyn.
Možná si říkáte, jak jsou na tom pedály v autě v Anglii a jiných zemích, kde se jezdí vlevo. Kulisy řazení i pořadí pedálů jsou v těchto zemích stejné jako v Čechách. Ačkoliv mají Angličané volant na druhé straně, pedály v autě v Anglii a jejich pořadí zůstává neměnné.
Auta s automatickou převodovkou
Jiné pořadí pedálů v autě panuje ve vozidlech s automatickou převodovkou. Zde je spojkový pedál nadbytečný, a proto ho na podlaze nenajdeme. Šlapeme tedy pouze na brzdový a plynový pedál.
Věděli jste, že... pořadí pedálů v autě je na celém světě stejné? Na rozdíl od jízdních pruhů nebo volantu na druhé straně je jistota, že auto půjčené v Anglii se ovládá stejně (nebo alespoň podobně) jako vůz, který máte doma.
Země, kde se jezdí vlevo
Pedály v autě pod lupou
Zopakujeme si to ještě jednou – spojka, brzda, plyn. Víte ale, jaké funkce tyto pedály mají? Ty základní vyjmenujeme všichni. My se ale na pedály v autě podíváme podrobněji.
Spojkový pedál
A začneme opět zleva. Ovládání spojkového pedálu je klíčové pro plynulou jízdu. Jeho sešlápnutím dochází k rozpojení motoru a převodovky – nejčastěji se proto používá při řazení na vyšší nebo nižší rychlost.
Spojkový pedál sešlapujeme také při prudkém brzdění a rozjíždění. Stejně jako ostatní pedály nemá spojka jen dvě polohy. Regulací levou nohou dosahujeme precizní práce při rozjíždění. Toho využíváme například při rozjíždění do kopce.
Spojka v záběru je toho jasným důkazem. U aut bez pomocných funkcí při rozjíždění sešlápneme současně pedál brzdy a spojky. Když cítíme tah motoru, brzdu pustíme. V ten moment je auto v záběru. I když je auto v kopci, tak stojí a my se plynulým sešlápnutím plynu rozjedeme.
Brzdový pedál
Mezi spojkovým a plynovým pedálem se nachází brzdový. Princip brzdy je jednoduchý – sešlápnutím se přenese síla kapaliny na brzdové pístky. Ty stlačí brzdové destičky ke kotoučům. Třením dochází k brzdění a zpomalení kola.
Na brzdový pedál šlapejte s citem. Čím prudčeji brzdu sešlápneme, tím rychleji auto zastaví. Setrvačnost pak působí na náklad i posádku a prudké brzdění se stává příčinou zbytečných zranění.
Nebezpečí při prudkém brzdění zamezí ABS. Tento systém brání zablokování kol při brzdění a ztrátě adheze mezi pneumatikou a vozovkou. Sepnutí ABS poznáte na chování brzdového pedálu – začne vyvíjet odpor a zpětným rázem kope do nohy.
Plynový pedál
A nakonec máme plynový pedál. Věděli jste o tom, že označení pedálu je historicky nepřesné? Pochází z doby, kdy plynový pedál ovládal šoupátko a míru vzduchu přiváděného do karburátoru. Dnes se pedál podílí na zvyšování výkonu vozu – přesnější název je tedy akcelerátor.
Plyn ovládáme výhradně pravou nohou. Zatímco ovládání brzdy si můžeme u automatu vybrat (byť doporučujeme také ovládání jednou nohou), levou nohou na plyn nedosáhnete. A pokud ano, ztratíte cit a karambol je na světě.
Jemné ovládání plynového pedálu je klíčovou schopností rallye jezdců. Správné přidávání plynu v zatáčkách vytáhne vůz ze smyku a zabrání přetočení. Tuto techniku ale raději nechte na profících.
Pedály v autě a jejich skryté funkce
Věděli jste, že některé pedály v autě mají více funkcí, než popisujeme výše? Týká se to brzdového a plynového pedálu.
Dvě polohy plynu
Předjíždělo vás někdy na dálnici auto, které náhle prudce zrychlilo? Jeho řidič možná využil skrytou funkci plynového pedálu. Na první pohled plně sešlápnutý plynový pedál má ještě jednu polohu, při jejímž sešlápnutí dojde k plnému využití výkonu motoru.
Plným sešlápnutím se vůz přepne do sportovního režimu a z motoru vytáhne poslední zbytky výkonu. Touto funkcí disponují především moderní sportovní vozidla, najdeme je ale také v běžných elektromobilech. U automatů tuto funkci doprovází podřazení a jízdě ve vyšších otáčkách.
Rekuperační brzdění
Brzdové pedály v autě u elektromobilů mají ještě jednu funkci. Plug-in hybrid, mild hybrid a full hybrid při pomalejším sešlápnutí pedálu aktivuje rekuperaci – zpětným získáváním energie vzniklé brzděním se dobíjí akumulátor elektromobilu.
Při rekuperačním brzdění auto zpomaluje, akumulátor se dobíjí a neopotřebovávají se destičky a kotouče. Při prudkém brždění se naopak všechna energie přenese do brzd a vozidlo brzdí klasicky.
Spojka, brzda, plyn
Zopakujeme si to ještě jednou. Spojka, brzda, plyn. Mantra, bez jejíž znalosti raději do provozu nevyrážejte. Správné a rychlé ovládnutí pedálů je klíčové pro řešení krizových situací v dopravním provozu.
Pokud si pořadím a ovládáním pedálů v autě nejste jisti, vyrazte na opuštěné letiště nebo okruh, kde vás s nimi dopodrobna seznámí. Zde si v bezpečí vyzkoušíte limity svých reflexů i vašeho vozu.