Pojištění zrušení letu: Co dělat? Máte právo na vrácení celé částky za letenky?
Zrušený let je nepříjemnost, se kterou se setkává čím dál tím více cestovatelů. Jste-li právě na cestách, chce to pevné nervy. Jaké jsou vaše nároky na kompenzaci a v jakém případě vám pomůže pojištění zrušení letu?
Letecká společnost vám zruší let tři týdny před plánovaným odletem. Dojde ke zrušení navazujícího letu, na který čekáte na letišti. Zruší vám let, který je součástí zájezdu přes cestovní kancelář. Nevejdete se na palubu, protože letecká společnost prodala více rezervací, než kolik je možných míst v letu. Je mnoho situací, se kterými se můžete na svých cestách setkat. Zjistěte, na co máte nárok, jak se ho můžete domoci a kdy si máte sjednat pojištění zrušení letu.
Legislativa je na vaší straně
Legislativa vás na cestách ani po dokončení cesty nenechá ztracené. Kompenzace za zrušený let řeší nařízení Evropského parlamentu Rady (ES) 261/2004. Jde o nařízení, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.
Nařízení se vztahuje jen na lety, které splňují alespoň jedno z kritérií.
Let začíná na letišti některého z členských států.
Let končí na letišti na území některého z členských států a je přitom operován evropskou leteckou společností.
Tato pravidla se vztahují na země Evropské unie, Norska, Švýcarska a Islandu.
Náhrada za zrušený let – podmínky
Aby se na vás vztáhly kompenzace za zrušený let uvedené v nařízení, musí zrušení splňovat několik pravidel:
Cestující byli o zrušení letu informováni méně než 14 dnů před odletem.
Zároveň v době mezi 14 a 7 dny před plánovaným odletem neobdrželi od letecké společnosti nabídku na jiný let, který by odletěl nejpozději 2 hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhl cílového místa nejpozději 4 hodiny po plánovaném čase příletu.
Anebo v posledním týdnu před odletem nedostali nabídku na náhradní let s odletem nejpozději 1 hodinu před plánovaným odletem a příletem do cílové destinace zpožděným maximálně o 2 hodiny.
Zrušení letu 3 týdny před odletem a více
Pokud vám letecká společnost oznámila zrušení letu např. 3 týdny před odletem, nárok na kompenzaci podle uvedeného nařízení nemáte. Stejně tak se kompenzace nedočkáte, pokud vám letecká společnost zrušila objednaný let a zároveň vám místo něj nabídla jiný, který má plánovaný přílet do destinace opožděný jen o 1 hodinu.
Cestujte s klidem na duši již od 7 Kč/den
Tip! I když jsou zákony v případě zrušení letu za splnění určitých podmínek na vaší straně, raději myslete dopředu a pojistěte se proti nepříjemným situacím. S naším srovnávačem cestovního pojištění si můžete vybrat tu nejvýhodnější nabídku pro vaši cestu. Nechte si poradit od odborníků a užijte si dovolenou bez starostí.
Odškodnění za zrušený let
Pokud byly splněný výše uvedené podmínky, máte nárok podle nařízení ES. Jde o podobnou kompenzaci jako v případě zpožděného letu. Výše náhrady je určena letovou vzdáleností:
250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů,
400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů,
600 EUR u letů nad 3500 kilometrů.
Věděli jste, že... stejně se postupuje i v případě nepovolení přístupu do letadla pro nadměrnou rezervaci letenek? Z pohledu nařízení jde o zrušený let, za který vám náleží kompenzace.
Jak se liší výše kompenzace podle délky letu a zpoždění?
Pokud jste přesměrování na jiný let do stejné cílové destinace, aerolinka může částku kompenzace snížit o 50 %, pokud přílet nepřekračuje původní čas:
o 2 hodiny u letů o délce nejvýše 1500 kilometrů,
o 3 hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, nebo
o 4 hodiny v případě všech letů nad 3500 kilometrů.
Jaké jsou vaše nároky na občerstvení a ubytování při zrušení letu?
Cestujícím je v případě zrušení letu poskytnuto občerstvení a strava úměrná době čekání. V případě posunu letu alespoň o jednu noc, je cestujícím nabídnuto ubytování. Pokud to tak dopravce neprovede, můžete si nocleh zařídit na vlastní náklady a ty si pak po něm nárokovat.
Tip! Chcete ušetřit na ubytování? Rezervujte si ho s předstihem a využijte cashback na webu Booking.com. Nečekejte na poslední chvíli a zamluvte si své místo včas.
Omezení nároku na kompenzaci
Kompenzace za zrušený let můžete řešit jen v případě, že je příčinou zrušení letu chyba na straně dopravce. Z toho vyplývají omezení, na které se kompenzace nevztahuje i přesto, že váš let byl zrušen:
nepřízeň počasí,
stávka na letišti,
technické problémy na letišti (požár),
mimořádné technické problémy s letadlem,
srážka s ptákem,
diplomatické, politické, válečné konflikty a nepokoje, nestabilita daných zemí.
Pojištění zrušení letu
Někdy je opravdu oříšek získat kompenzace od letecké společnosti. Je zdlouhavé a cestující nakonec po různých kličkách dopravce kompenzaci nezískají. Existují společnosti, které se věnují vymáhání kompenzací. Svým klientům pak tyto společnosti vyplatí jen poměrnou část získanou od letecké společnosti.
Právě výše uvedená omezení a časové limity vedly pojišťovny k vytvoření produktu cestovní pojištění zrušení letu. S tímto pojištěním se obvykle dočkáte formy kompenzace za zrušený let i v případě nepřízně počasí, stávky nebo poruchy letadla.
Připojištění k cestovnímu pojištění
Stačí předložit rezervaci letu, fakturu za nákup letu a písemné potvrzení o zpoždění letu od dopravce. U pojištění zrušení letu máte jistotu, že prostředky z pojistky od známých ověřených pojišťoven získáte.
Pojistky jsou nastaveny různě. Často se setkáte s nabídkami, kdy máte nárok na odškodné při zpoždění delším jak 6 hodin. I zde jsou samozřejmě výjimky. Pokud jsou uvedené skutečnosti známy více než 24 hodin před vaším check-inem na letišti, pojistné vám pojišťovna nevyplatí.
Dobrá zpráva pro všechny cestovatele je, že zrušený let není tak častý problém. Cancelled na odletové tabuli nevidíme tak často jako lety zpožděné nebo situace, kdy sami let zmeškáte.