Jak poznat stočený tachometr? Nenechte se napálit!
Prodej ojetin je již tradičně spojen s různými podvody nepoctivých prodejců. K těm nejčastějším patří manipulace s počtem najetých kilometrů. Najít ojeté auto s poctivým nájezdem se může občas ukázat složitějším, než najít jehlu v kupce sena. Možná i pro vás bude užitečná informace o tom, jak poznat stočený tachometr. Spolehlivě, rychle a hlavně zdarma.
Kradených nebo různě „upravených“ ojetých aut je u nás více než půl milionu. Podvodníci dokáží vymyslet opravdu důmyslné finty, jak takový vůz prodat. Falšují technické průkazy, mění čísla motorů, upravují původní VIN kódy. A i když není auto kradené, hrozí riziko, že bylo někdy v minulosti nabourané, zatopené nebo s upraveným tachometrem. Dnes se budeme zabývat problémem, který jsme zmínili jako poslední - jak poznat stočený tachometr.
Proč dochází ke stáčení tachometrů?
Možná vás zajímá, proč vlastně prodejci stáčí tachometr u vozů. Vždyť je to přece jedno ne? Bohužel není. Auta s nižším nájezdem jsou vždy hodnotnější než ta s nájezdem vysokým. Laik to rozpozná jen velice těžko, protože pečliví podvodníci dokáží upravit přesné hodnoty tak, že prakticky není možné se nájezdu zpětně dobrat. Ale i to je v podstatě signál, proč nekoupit.
Rada odborníka: Když není možné dohledat minulost auta, servisní prohlídky apod., je lepší poohlédnout se jinde.
Jak poznat stočený tachometr?
Již při pročítání inzerátů můžete vyřadit ty na první pohled podezřelé nabídky. Když narazíte na automobil, který jezdí už minimálně deset let s nájezdem 40 tisíc kilometrů, je to rozhodně zvláštní. Samozřejmě se může jednat o důchodce, který má automobil po celý rok v garáži a vyjíždí na silnici jen dvakrát ročně. V takovém případě máte štěstí a koupíte prakticky nový vůz. Většinou to ale bude přesně naopak.
I kontrola samotného tachometru dokáže odhalit ledacos. Čísla na ukazateli mají být v přesné rovině, ale hledejte i:
otisky prstů
šmouhy
nečistotu pod sklem přístrojové desky
Digitální počítadla mohou po neoprávněném zásahu občas poskočit a čísla jakoby poblikávat. Někdy dokáže manipulaci odhalit i diagnostika vozu.
Zaměřte se hlavně na opotřebení vozidla
Opotřebení vozidla je asi nejvýraznějším ukazatelem naježděných kilometrů. Čím více bylo používáno, tím opotřebovanější interiér bude. Na co se zaměřit?
1.) Ovládací prvky
Podle stavu interiéru lze do určité míry rozpoznat stáří a opotřebení automobilu. Navíc je to bod viditelný na první pohled. Úplně na začátku se zaměřte na volant. Po sto tisících kilometrech ještě nebude tak moc ohmataný a vyhlazený jako po jednou takovém nájezdu (zde pozor, protože někteří vykutálení prodejci jsou schopni nechat volant přešít či vyměnit za jiný).
Málo ojetá auta mají v gumových pedálech výrazné a hluboké zářezy. Postupně textura mizí. Hlavice řadicí páky se také postupem času a s přibývajícími kilometry ošoupává a škrábe.
2.) Plastové části
I plastové díly podléhají opotřebení. Když uvidíte, že plastová madla u dveří jsou úplně odřená, všechny plastové krytky výrazně poškozené, a páčky či tlačítka se pomalu odlupují, jen těžko uvěříte, že prodávané vozidlo má najeto pouhých 80 tisíc kilometrů. Velkou výhodou u těchto dílů je to, že se dost těžko vyměňují, takže se podle jejich stavu můžete řídit s mnohem větší jistotou.
3.) Sedačky v autě
Stav čalounění a potahů sedadel je dalším důležitým vodítkem. Nové potahy vypadají samozřejmě pěkně. Jsou hezky a rovnoměrně napnuté, nikde nic nepovoluje a není prodřené. Postupně se zejména sedadlo řidiče trochu prosedí, čalounění už nevypadá tak hezky. Zejména bočnice u řidiče na levé straně se rychle odře, jak se o ni při každém nástupu a výstupu otírá.
U tohoto ukazatele musíme upozornit na jeden fakt. Někdy totiž může trochu zkreslovat. Lehčí řidiči (například ženy) neprosedí sedačku tak rychle jako někdo, kdo má třeba nadváhu.
Servisní knížka pomůže
Dobře vyplněná a poctivě vedená servisní knížka přesně mapuje veškeré servisní úkony, které kdy byly na autě prováděné. Když k ní má majitel i všechny faktury, možná jste opravdu narazili na zlatý důl.
Ovšem i tady se dá falšovat a skvěle vyplněná „serviska“ nemusí být stoprocentním důkazem o aktuálnosti najetých kilometrů. Dají se totiž koupit nevyplněné a zfalšovat. A platí to i naopak. To, že nějaké auto takový doklad nemá, vůbec neznamená, že si kupujete stočený ojetý vůz.
Kontrola stáří auta na internetu
Na internetu existují databáze, kde zadáte VIN kód auta. I když údaje v nich nejsou vždy úplně přesné, zjistíte alespoň, zda vámi vybrané auto není někde vedené jako kradené, či zda není majetkem leasingové společnosti.
Dohledat se dají i záznamy z technických kontrol a při nich se aktuální stav tachometru zapisuje. Takže jestli mělo auto před dvěma lety najeto 200 tisíc kilometrů a nyní už jen 150, je to trochu zvláštní, nemyslíte?
Prověřit VIN kód a stáří auta můžete například na těchto stránkách:
Na co si dát při koupi automobilu pozor?
1.) Nedůvěryhodný prodejce
Nakupujte raději u důvěryhodného prodejce, který vám dodá k vozu servisní knížku, doklady ze stanic technické kontroly i přehled oprav v servisu.
2.) Zfalšované údaje
Při výběru ojetého auta vždy chtějte vidět všechny doklady v originále. Prohlédněte si je a zpozorněte zejména u přepsaných údajů, viditelném gumování apod.
3.) Čísla, která nesouhlasí
Veškeré identifikační znaky a čísla motoru i karoserie musí souhlasit. Jakékoliv úpravy v čísle nebo jeho umístění a upevnění na vozidle je podezřelé. U některých aut se identifikační číslo objevuje až na 30 místech.
4.) Rok výroby
Na plastových částech naleznete většinou rok výroby, který nesmí být starší než rok výroby automobilu. Proto i tyto části zkontrolujte.
5.) Klíče od vozu
K vozidlu chtějte originální sadu klíčů. Vždy to vypadá lépe. Každý výrobce poskytuje ke svému vozu alespoň dva.
6.) Kupní smlouva
Zaměřte se i na člověka, který vám auto prodává. Ideální je seriózní člověk, který vám bez problémů ukáže originály všech dokumentů, je prvním majitelem nebo značkový dealer. Auto nikdy nekupujte bez písemné kupní smlouvy s podpisem prodávajícího a ověřenou identitou.
7.) Cena vozu
Příliš levná vozidla bývají podezřelá. Jestliže si nejste jistí, vezměte s sebou na prohlídku raději nějakého odborníka, který stav a stáří vozu posoudí lépe než vy.
Získejte nejlevnější povinné ručení již od 1 009 Kč
Tip! Nezapomeňte své nové auto hned pojistit, jak už název napovídá, povinné ručení musí mít bez výjimky všichni. To nejvýhodnější najdete porovnáním nabídek trhu - stačí vyplnit údaje o voze:
Jak poznat stočený tachometr teď už víte. Než podepíšete smlouvu a zaplatíte spoustu peněz, dejte také na svůj úsudek, zda je tato koupě opravdu v pořádku. Těžko můžete uvěřit, že služební automobil manažera velké nadnárodní firmy bude mít za pět let ježdění najeto pouze 50 tisíc kilometrů. Samozřejmě, že výjimky existují, ale v takových případech jen málo. Než vám zatemní váš úsudek vidina skvělého nového auta v perfektní stavu, raději nechte svůj zdravý rozum ještě chvíli kralovat.