Sankce a pokuty za nezaplacené povinné ručení
To, že pojišťovny začaly v tomto roce opět vymáhat pokuty za jízdu bez povinného ručení, není žádnou novinkou. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení si takový řidič může vykoledovat?
Začátkem roku 2018 byl opět zaveden povinný příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Každý řidič od té doby platí sankci za každý den, kdy je jeho automobil nepojištěn. Tento systém už před tím v Česku existoval, ale zanikl v roce 2015.
Co řidiči bez pojištění automobilu hrozí? Řidič riskuje nejen placení příspěvku do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů, ale i finanční kompenzaci, kterou by v případě zaviněné nehody byl nucen platit. Pokud zaviní autonehodu, může po něm Česká kancelář pojistitelů vymáhat až třetinu vzniklé škody. Maximální limit, který lze na řidiči za vzniklou škodu vymáhat, je 300 000 Kč.
Při silniční kontrole jej rovněž můžou překvapit policisté, kteří za jízdu bez zelené karty můžou uložit pokutu ve výši až 3000 Kč.
V jaké výši se pohybuje sankce za nezaplacené povinné ručení?
Výše poplatku do Garančního fondu se odvíjí od technických parametrů automobilu. V přehledné tabulce uvádíme příklady nejčastěji používaných typů vozidel a denní sazby za nezaplacené povinné ručení.
Typ automobilu | Denní sazba |
---|---|
Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru do 50 cm3 | 4 Kč |
Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru 50 až 350 cm3 | 8 Kč |
Motocykl s objemem válců motoru 350 až 500 cm3 | 21 Kč |
Motocykl s objemem válců motoru nad 500 cm3 | 25 Kč |
Automobil se zdvihovým objemem válců motoru do 1000 cm3 | 30 Kč |
Automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1001 až 1350 cm3 | 35 Kč |
Automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1351 až 1850 cm3 | 47 Kč |
Automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1851 až 2500 cm3 | 65 Kč |
Automobil se zdvihovým objemem válců motoru nad 2500 cm3 | 93 Kč |
Obytný automobil | 61 Kč |
Přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností 750 kg | 4 Kč |
Cílem těchto poplatků je, aby se řidičům jízda v nepojištěném automobilu finančně nevyplatila a souhrn sankcí vycházel dráž, než nejdražší povinné ručení na trhu. Ilustrujme si to na příkladu řidiče vlastnícího automobil s objemem válců 1197 cm3. Jeho denní výše sankce za nezaplacené povinné ručení je 35 Kč, tudíž ročně zaplatí 12 775 Kč. Pro automobil s tímto objemem motoru by se dalo v našem cenovém srovnávači najít povinné ručení od 1912 Kč.
Jízda s nepojištěným vozidlem tudíž tohoto řidiče vyjde o 568,15 % dráže, než běžné povinné ručení.
Kdy není třeba platit povinné ručení?
Pokud řidič vlastní nevyužívaný automobil, může se zbavit nutnosti platit povinné ručení. V případě, že se svým automobilem nejezdí a jen mu stojí v garáži, nemusí platit povinné ručení za předpokladu, že odevzdá registrační značky do depozitu. Podmínkou je rovněž odstranění vozidla z veřejné komunikace (tudíž nesmí zůstat zaparkované například podél příjezdové cesty).