Roční vyúčtování elektřiny a vody - všechno, co jste o něm chtěli vědět
V průběhu jarních měsíců většinou ve vaší schránce přistane vyúčtování za energie. V tomto článku se dozvíte informace o tom, jak se ve faktuře vyznat a co dělat v případě, když roční vyúčtování elektřiny nebo vody chcete reklamovat.
Jednou za rok energetické firmy zasílají svým klientům vyúčtování elektřiny, plynu a svých služeb. Rovněž provozovatelé vodáren a tepláren posílají roční vyúčtování pitné vody a topných služeb. Výsledkem vyúčtování může být buď nedoplatek nebo přeplatek. S nedoplatkem se v rámci nárůstu cen energií setkáváme poslední dobou bohužel častěji.
Nedoplatek a přeplatek za energie
Před tím, než se vrhneme na jednotlivé položky ročního vyúčtování, je potřeba ujasnit si základní pojmy:
Přeplatek je tou pozitivnější zprávou. Znamená to, že jste buď byli velmi úsporní, anebo jste si nastavili vysoké měsíční zálohy, takže teď bude firma vracet peníze vám. Ve faktuře je většinou uveden i datum, do kdy vám má firma doplatit peníze. Některé společnosti tento přeplatek automaticky vrací, jiné jej ovšem použijí na úhradu vašich budoucích záloh - tzn. za některou ze záloh v příštím období budete moct zaplatit méně. Tato varianta nastává většinou u menších přeplatků v řádu desetikorun či stokorun.
Nedoplatek je způsoben situací, kdy energetické nebo vodárenské službě dlužíte peníze, které musíte do určitého data zaplatit. Nemusí být nutně způsoben nadměrnou spotřebou, ale třeba i kvůli tomu, že jste si nastavili příliš nízké měsíční zálohy nebo aktuálním zdražováním energií.
Kdy chodí roční vyúčtování za elektřinu a roční vyúčtování za vodu?
Vyúčtování za elektřinu a vodu většinou chodí na jaře, tzn. v období od března do května. Ovšem setkat se můžete i se situací, kdy do schránky dorazí i kdykoliv v průběhu roku. Jak je to možné? Odlišné termíny rozesílky bývají kvůli odečtům, které provádí nikoliv dodavatel, ale distributor. Distributor poté tyto hodnoty odešle energetické firmě. Termín odečtu tudíž záleží na časovém plánu distributora a na jeho odečtových trasách.
Pokud vám termín vyúčtování nevyhovuje, můžete chtít mimořádné vyúčtování na základě samoodečtu, ovšem k této možnosti firmy nerady přistupují a často bývá tato varianta zpoplatněna.
Kdy se vrací přeplatek za vodu? Přeplatek za vodu se vrací obvykle do července.
Co roční vyúčtování elektřiny obsahuje?
Z faktury u vyúčtování elektřiny většinou vyčtete tyto údaje.
Kontakt na danou firmu a číslo zákaznické linky, na kterou se můžete obrátit
Vaše klientské číslo, které můžete použít pro komunikaci s firmou, díky kterému si vás v systému snadno vyhledají
Variabilní symbol pro identifikaci vašich plateb
Identifikaci vašeho odběrného místa
Daňovou rekapitulaci a finanční vyrovnání
Výši a četnost záloh na další období
Přehled vašich plateb za celé období
Podrobný rozpis vámi čerpaných služeb
Právě podrobný rozpis čerpaných služeb tvoří největší část ročního vyúčtování. Například u elektřiny najdete podrobný rozpis objemu čerpané energie ve vysokém a nízkém tarifu. Rovněž zde najdete výši roční platby za používání odběrného místa, výši daně z elektřiny a celkovou částku za regulované služby. Cena elektřiny se totiž skládá ze svou částí - regulované a neregulované složky. Neregulovanou složku tvoří cena silové elektřiny.
Regulovaná složka se skládá především z poplatků za distribuci elektřiny a za používání distribuční soustavy (zjednodušeně se dá říct, že platíte za to, aby se elektřina vůbec dostala k vám domů do zásuvek, na což je zapotřebí nemalých nákladů v podobě drahých technologií i mezd pracovníků elektráren). Regulovaná složka je stanovena Energetickým regulačním úřadem a váš poskytovatel energie ji nemůže nijak ovlivnit. Výše regulované složky se liší dle typu domácnosti. Pokud elektřinou pouze svítíte a nepoužíváte ji na topení ani ohřev vody, bude tato složka tvořit zhruba 40 % vaší ceny za elektřinu. Pokud elektrickou energii využíváte na více účelů, bude tento podíl vyšší (například u domácností, kde se elektřinou i topí, může regulovaná složka přesahovat i 60 %).
Celkový podíl různých složek na ceně elektřiny můžete vidět na tomto přehledném grafu.
Roční vyúčtování vody a tepla
Zatímco váš energetický dodavatel vám pošle přehled o spotřebované elektřině, od vodárny a teplárny obdržíte přehled o tom, kolik jste spotřebovali vody a jak moc jste topili. Jaké informace se vyplatí znát?
Cena pitné vody
Cena pitné vody se skládá ze dvou složek:
Vodné představuje cenu za objem dodané pitné vody a také za její distrubuci do vašeho bytu. Povinnost platit vodné vám automaticky vzniká okamžikem připojení do vodovodní soustavy.
Stočné se týká zpracování spotřebované vody, tzn. odvádění a čistění odpadních vod. U vyúčtování se předpokládá, že do odpadního potrubí odvedete zhruba stejné množství vody, jako jste si natočili. O snížení stočného můžete požádat, pokud spotřebujete ročně více než 30 m3 vody, které nevypouštíte do kanalizace a využíváte na jiné způsoby. Ovšem tuto skutečnost musíte dokázat. Může se jednat třeba o situaci, kdy máte na zahradě bazén, jehož vodu (ideálně nechlorovanou) používáte třeba na zavlažování vašeho pozemku.
Základní a spotřební složka
Vyúčtování nákladů na teplo se řídí novým zákonem (vyhláška číslo 269/2015 Sb.), který vstopil v platnost v roce 2016. Tento zákon upravuje procentní zastoupení základní a spotřební složky. Základní složka by měla tvořit 30 - 50 %, a zbytek spotřební. Jaký je mezi oběma složkami rozdíl?
Základní složka se odvíjí od plochy bytu a pokrývá i fixní náklady na distribuci tepla, tepelné ztráty nebo vytápění společných prostor bytového domu.
Spotřební složka závisí na množství teplé vody, které uživatel bytu za danou sezonu spotřeboval.
Co dělat, když jsou částky na vašem vyúčtování příliš vysoké?
Pokud se nestačíte divit, kolik peněz letos musíte doplácet, zkuste se zamyslet, jak tento velký nedoplatek mohl vzniknout. Důvodů nezvykle vysokých nákladů může být hned několik.
Nízké zálohy. Jak už jsme zmínili, na výši nedoplatku se může projevit i to, když jste si minulý rok nastavili příliš nízké měsíční zálohy.
Zvýšení počtu členů domácnosti. Vyšší spotřeba nastává, pokud v domácnosti začne žít více lidí. Vzpomeňte si, zda jste v uplynulých měsících nehostili delší návštěvu, nebo si některý z vašich rodinných příslušníků začal častěji zvát lidi k sobě domů (například pravidelné návštěvy přítelkyně vašeho syna, nebo častá přespávání kamarádů vašich dětí). U pronajímaného bytu může být za vyššími náklady skutečnost, že v bytě žije víc lidí, než jste si s nájemníkem domluvili.
Jednorázová nedbalost. Na vyšší spotřebě se může projevit i to, když jste třeba před odjezdem na delší dovolenou zapomněli pozhasínat světla, nebo nechali tekoucí kohoutek.
Chladnější sezona. Na zvýšené spotřebě tepla se samozřejmě projeví i mrazivá zima, nebo chladnější podzim či jaro.
Protáčející se měřidlo. Chyba může být i v poškozeném měřidle. Může se totiž protáčet, i když zrovna k žádné spotřebě nedochází. Udělejte si malý test. Večer před usnutím si opište hodnoty na měřidle a poté vypněte všechny spotřebiče. Pokud ráno zjistíte změnu, je chyba ve vašem měřidle, což je důvod k reklamaci.
Chyba na straně energetického dodavatele. I mistr tesař se někdy utne, a chyba ve vyúčtování může být na straně energetické firmy.
Jak reklamovat vyúčtování?
Pokud máte důvodné podezření, že se vaše energetická společnost spletla, můžete podat reklamaci. Na podání námitek proti vyúčtování máte lhůtu 30 dní. Zároveň energetický dodavatel má 15 dní na to, aby vaše námitky vypořádal - tzn. rozhodl, zda je vaše reklamace oprávněná. Pokud bude váš požadavek oprávěný, do 15 dnů vám musí peníze vrátit.
Jestliže lhůtu nedodrží, máte nárok na náhradu 600 Kč za každý den, kdy je v prodlení, maximálně však do 24 000 Kč. Jestliže se vám nepodaří dosáhnout dohody u energetického dodavatele, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, popřípadě záležitost řešit soudně.
Při komunikaci s energetickým dodavatelem nedoporučujeme řešit reklamaci přes telefonní zákaznickou linku, nebo zákaznický chat. Tyto kanály použijte jen na získání informací, ale samotná reklamace by měla proběhnout písemně, abyste o ní měli důkazy.
Ještě by se vám mohly líbit... naše další články ze světa energetiky a úspor:
* Venkovní žaluzie (elektrické): Cena materiálu a instalace
* Elektrická brána: Cena, druhy a chytré tipy
* Měřič spotřeby elektrické energie: Kolik stojí? K čemu je dobrý? Vyplatí se?