Proč jsou u nás drahé pohonné hmoty? Z čeho se skládá cena benzínu a nafty?
Bez auta v domácnosti by byli mnozí z nás jako bez ruky. Dodavatelské řetězce jsou závislé na automobilové dopravě, průmysl nejede na sklad, ale všechny dodávky na sebe navazují. Proto je celá společnost silně závislá na vývoji cen pohonných hmot. V dnešním článku se proto podíváme, z čeho se skládá cena benzínu a nafty.
Prudký nárůst cen po zahájení vojenského konfliktu na Ukrajině nás nemile překvapil. Někteří ho sváděli výhradně na vysoké marže prodejních řetězců. To ale není jediná položka, z čeho se skládá cena benzínu. Někteří řidiči si dokonce začali kupovat pohonné hmoty do kanystrů. Zvýšená poptávka po pohonných hmotách vedla logicky k jejich dalšímu růstu a navíc vznikala obava z nedostatku paliv. Základní ekonomické zákony zafungovaly a ceny šly nahoru.
Z čeho se skládá cena benzínu?
Cena benzínu i nafty je dána pevnou a pohyblivou složkou. Zcela zjednodušeně můžeme říci, že ji ovlivňují tyto vstupy:
cena ropy a měnový kurz,
daně,
marže.
Na jednotlivé složky se podíváme blíže.
Získejte nejlevnější povinné ručení již od 1 009 Kč
Tip! Víte, že typ paliva v autě také ovlivňuje cenu povinného ručení? Porovnejte si aktuální nabídky pojišťoven a najděte si tu nejlevnější:
1.) Cena základní suroviny – ropy
První položkou na seznamu, z čeho se skládá cena nafty a benzínu, je právě samotná základní surovina – ropa. Největší producenti ropy jsou Spojené státy, Saúdská Arábie a Rusko. Cena ropy v konečné částce tvoří zhruba asi 35 %.
Cena základní suroviny je dána aktuální poptávkou po ropě, situací v zemi těžby, místě zpracování i v zemích, kudy se přepravuje. Nemalý význam má i kvalita samotné suroviny. Ropa s nižším obsahem síry bývá dražší. Na ceny má vliv také aktuální měnový kurz koruny k americkému dolaru.
Aktuálně se cena ropy pohybuje okolo 80,2 dolarů za 1 barel. Po vypuknutí válečného konfliktu se postupně v březnu 2022 vyšplhala na 132,09 dolarů za barel, zatímco ještě v únoru 2022 byla na ceně 91,40 dolarů za barel.
2.) Daně
Daň z přidané hodnoty
Pohonné hmoty podléhají v České republice několika daním. První je daň z přidané hodnoty, která zdaňuje hodnotu vytvořenou v rámci ekonomické činnosti. V praxi se přidanou hodnotou rozumí rozdíl mezi cenou výstupu a cenou na vstupu. Přidaná hodnota, která se daní, je tedy hrubá marže. DPH u pohonných hmot patří do základní sazby a je 21 %.
Spotřební daň
Druhá daň je spotřební. Jde o pevnou složku, kterou neovlivňují výkyvy na komoditních burzách ani změny v obchodní politice distribučních řetězců. Je dána Směrnicí Rady 2003/96/ES, ve které je stanovena její minimální hodnota. Skutečnou spotřební daň si ale po splnění podmínky Evropské unie stanovuje každý stát podle vlastní politiky.
Směrnice Evropské unie stanovuje:
minimální spotřební daň na 1 litr nafty 0,33 eura,
minimální spotřební daň na 1 litr benzínu 0,359 eura.
V přepočtu se tak dostáváme u benzínu na minimální spotřební daň 9,01 korun a 8,29 korun u nafty. Česká republika si spotřební daň stanovuje v Zákoně č. 353/2003 Sb. (Zákon o spotřebních daních) § 48 Sazby daně z minerálních olejů:
12,840 koruny za litr bezolovnatého benzínu,
9,95 koruny za litr nafty.
3.) Marže
I marže se v konečné ceně objevuje několikrát. První marži si účtují rafinerie. Jde o marže a cenu za zpracování a dopravu ropy pro zpracovatele ropy a distributory. V České republice jsou rafinerie dvě, a to v Kralupech nad Vltavou (Unipetrol) a Pardubicích (Paramo).
Další je marže čerpacích stanic
Do konečné ceny, která na nás svítí z tabulí u benzinových stanic, se promítá ještě marže čerpacích stanic. Provozovatelé čerpacích stanic jsou také podnikatelé. Platí zaměstnance, pozemky, nájem, energie, zboží k prodeji na benzinové stanici a poskytují další servis jako restaurace, toalety a dalších mnoho položek. Cenu si benzinky určují podle umístění, konkurence, obchodní strategie. Za to si obvykle účtují marži 10 %
Z čeho se skládá cena benzínu a nafty – shrnutí
Jakou cenu představují jednotlivé položky v celkovém součtu?
Z čeho se skládá cena benzínu a nafty | Cena na 1 litr |
---|---|
Ropa Brent | 12-16 Kč |
Marže rafinerie | 4-9 Kč |
Marže čerpací stanice | 1-3 Kč |
Spotřební daň | 12,84 Kč (benzín), 10,95 Kč (nafta) |
DPH | 6-8 Kč |
Cena celkem | 34-48 Kč |
Další faktory ovlivňující cenu
Proč je nakonec nafta dražší než benzín? První příčina je v tom, že nafty se spotřebuje více než benzínu, a to zhruba v poměru 70:30. Nafta se používá i k topení. Další zásadní důvod je technologie zpracování ropy. Destilace je daný proces, při kterém se vyrábí jak nafta, tak zároveň vzniká i benzín. Pokud potřebujeme vyrobit více nafty, vyrobíme zároveň i více benzínu. Z dlouhodobě vyšší poptávky po naftě a nižší poptávky po benzínu pak vyplývá i vyšší cena nafty a nižší cena benzínu, a to především v topné sezóně.
Z čeho se skládá cena benzínu v jiných státech?
Podle celoevropského průměru patří Česká republika při tankování k levnějším místům v Evropě. Levněji je v Rumunsku, Polsku, Slovinsku, Slovensku. Dražší jsou např. v Dánsku a Švédsku. Rozdíly jsou jasně vidět v souvislosti se změnou politiky státu. V Polsku např. v první polovině roku 2022 snížili DPH z 23 na 8 %, zatímco u nás zůstala na hodnotě 21 %. Od roku 2023 se její výše vrátila na původní výši a ceny se srovnávají.
Věděli jste, že... v minulých letech mělo vliv na cenu také povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot. To však od 1.7.2022 skončilo a je jen dobrovolné.
Cena pohonných hmot je ovlivněna velkým množstvím faktorů. Promítá se do ní politika státu, přístup každé ze složek v dodavatelském řetězci, ale i celosvětový vývoj. Proto se není co divit, že se mění ze dne na den.