Pojištění zavazadel: Poradí si se ztrátou, poškozením a zpožděním kufrů na letišti?
Ztráta zavazadel na letišti je noční můra snad pro každého cestovatele. Pokud se vám ještě zavazadlo neztratilo, nebylo poškozeno ani se někde nezpozdilo, buďte jen rádi. I v přepravě zavazadel se občas vyskytne neúmyslná chyba a vy pak místo klidné dovolené případně klidného návratu, řešíte, co se s vaším kufrem stalo. V tomto článku zjistíte, jak vám v takovýchto situacích pomůže pojištění zavazadel.
Ztráta zavazadel je velmi nepříjemná záležitost. Naštěstí se poškozené zavazadlo dá vyreklamovat a ztráta zavazadel na letišti při dodržení protokolů vámi zvolené letecké společnosti většinou skončí jeho nalezením. V horším případě pak odškodněním.
Připravili jsme pro vás přehled tipů, co dělat, pokud dojde ke ztrátě či poškození vašeho kufru a jak uplatnit pojištění zavazadel. V první řadě je potřeba pamatovat na to, že letecké společnosti jsou odpovědné za ztrátu, poškození nebo zpoždění vašich zavazadel během přepravy. Pokud nenaleznete své zavazadlo na určeném zavazadlovém pásu případně je poškozeno, postupujte následujícím způsobem.
Výdej zavazadel na letišti
Než začnete být nervózní, že nemáte zavazadlo, tak se ubezpečte zda jste u správného pásu. Také je možné, že vaše letadlo bude zavazadla teprve vykládat, případně má v jejich vyložení prodlevu. Ztráta zavazadel na letišti je rozhodně možná, ale mnohdy se vyplatí chvilku počkat a řešit věci v klidu.
Poškozený kufr a pojištění zavazadel
Poškozené zavazadlo (nebo jeho obsah) je nutné reklamovat přímo na letišti, konkrétně u přepážky vaší letecké společnosti. Zamiřte k přepážce Reklamace zavazadel / Baggage claim. Zdokumentujte poškození a následně spolu s personálem vyplňte reklamační formulář (tzv. Damage Property Report). Každá letecká společnost má reklamační procedury jiné, proto se obraťte přímo na ně. Důležité je však situaci začít řešit, co nejdříve.
Cestujte s klidem na duši již od 7 Kč/den
Tip! Věděli jste, že si můžete zavazadla v rámci cestovního pojištění připojistit? Při poškození, ztrátě nebo odcizení pak dostanete od pojišťovny finanční náhradu až do výše uvedeného limitu. Připojištění je jednoduché, stačí si vybrat kolonku "Pojištění zavazadel" v druhém kroku našeho srovnávače cestovních pojištění. Zkuste to! Celý proces zvládnete do minuty a karta pojištěnce vám dorazí ihned emailem.
Ztráta zavazadel na letišti a zpoždění zavazadel
Jestliže své zavazadlo nenajdete a jste na dovolené s cestovní kanceláří (a její zástupce je přítomen), požádejte ho o asistenci. Pokud jste na situaci sami, pak vyhledejte přepážku Reklamace zavazadel / Baggage claim / Lost Baggage. V ideálním případě najděte přepážku patřící společnosti, která vaše zavazadlo přepravovala.
Protokol PIR
Na této přepážce vyplníte protokol PIR (Property Irregularity Report). Toto bude váš doklad o tom, že vaše zavazadlo není k nalezení. Do dokumentu uvedete popis zavazadla, jeho obsah a další náležitosti. Následně si domluvíte také způsob, jakým k vám bude zavazadlo doručeno. Standardně se totiž předpokládá, že zavazadlo doletí s pozdějším letem a většinou se zavazadlo až do pěti dnů od ztráty považuje „pouze” za zpožděné.
Stav hledání zavazadla
Vámi zvolená letecká společnost by vám měla sdělit všechny potřebné informace a poradit, jak můžete postupovat dále. Často můžete stav hledání svého zavazadla sledovat online. Někdy také budete moci žádat o kompenzace, pokud si v případě zpoždění kufru budete kupovat základní potřeby. Rozhodně tedy schovávejte účtenky, za případné nákupy.
Kam vám doručí nalezené zavazadlo?
Pokud se nacházíte v destinaci, kde máte trávit dovolenou a vaše zavazadlo se najde, po dohodě se společností si je můžete nechat doručit na hotel. V případě, že už tato varianta nebude možná, finančně se nevyplatí, časově nestihne apod. pak si jej můžete nechat zaslat přímo domů.
Finanční kompenzace
Při postupu dle pokynů vaší letecké společnosti, se ve většině případů stane ztráta zavazadel na letišti jen nepříjemným zážitkem. Pokud se ovšem vaše zavazadlo nenajde do 21 dnů, je prohlášeno za ztracené. V takovém případě máte nárok na kompenzaci za cenu zavazadla i jeho obsahu, a to do výše 1 250 €.
Tip! Hitem letošního roku, se při cestování letadlem, stal AirTag. AirTag je sledovací zařízení od Applu o velikosti klíčenky, které prostě a jednoduše vložíte do svého kufru. Na iPhonu nebo iPadu pak sledujete, kde přesně se váš kufr nachází. Letos svět díky AirTagu oblétlo nespočet množství příběhů, jak lidé pomohli letecké společnosti najít své zavazadlo na druhém konci světa. Ani s touto vychytávkou ale nezapomeňte na pojištění zavazadel!
AirTag se kromě zavazadel často používá také na jízdních kolech, vozech a dalších věcech, u kterých je vždy dobré vědět, kde přesně jsou. Pořídíte ho za cca 800 Kč a u nákupu přes cashback navíc dostanete část peněz zpět v obchodech jako jsou:
* Smarty.cz - až 8 % z nákupu zpět
* AppleMix.cz - 5 % z nákupu zpět
Důležité podklady pro získání kompenzace
Abyste měli nárok na kompenzaci za ztrátu kufru nebo batohu u pojištění zavazadel, ale i bez něj, budete potřebovat doložit hned několik podkladů:
formulář z letiště (Property Irregularity Report)
zavazadlový lístek
účtenky s nutnými výdaji
číslo bankovního účtu, na který vám letecká společnost zašle oprávněné odškodné
Ztráta zavazadel na letišti, či jejich poškození, je vždy nepříjemný zážitek. Pokud vás tato zkušenost postihne, pak přejeme, aby se vaše zavazadlo v pořádku našlo. A vy jste si mohli užít cestování bez komplikací.
Inspirace na cesty... se bude hodit, pokud pojištění zavazadel zafungovalo nebo se váš kurf nakonec našel:
* Moře v Bulharsku a další skvělá místa na dovolenou
* 15 úžasných míst, kde vidět polární záři
* Bordeaux, Francie: Co vidět? Co ochutnat? Kdy jet?