Co dělat když pošlu peníze na špatný účet?
Při vyplňování údajů platby se můžete snadno splést. Automatické kontroly by měly odhalit chybu a platbu nepustit. Můžete mít ale i takovou smůlu, že platba skutečně proběhne. Vás nejspíš hned napadne otázka, co dělat když pošlu peníze na špatný účet?
Ideální je při vyplňování čísel účtů v internetovém bankovnictví nespěchat a poté si zadané údaje v dalším kroku před odesláním důkladně zkontrolovat. Jenže se nám občas nechce, nebo se skutečně můžeme přehlédnout. Dobrá zpráva je, že peníze nejsou ztraceny. Záleží na tom, zda budete ke spolupráci potřebovat banku, nebo si vystačíte sami. Takže, co dělat, když pošlu peníze na špatný účet?
Co dělat když pošlu peníze na špatný účet?
Často nemusíte dělat vůbec nic. Čísla bankovních účtů nevznikají jen jako postupná řada číslic, ale vytváří se pomocí matematického klíče. Proto je spíše pravděpodobné, že při jednoduchém překlepu trefíte neexistující číslo účtu. Internetové bankovnictví tuto chybu odhalí a platbu nakonec neprovede.
První možností, co dělat když pošlu peníze na špatný účet, je prostě a jednoduše čekat. Opravdu. Peníze samy vrátí do druhého nebo třetího pracovního dne.
Jak stornovat platbu?
Stávají se ale i případy, kdy se překliknete v adresáři příjemců, zkopírujete existující číslo účtu ze špatného řádku tabulky, nebo se překlepnete v odeslané částce a platba může v klidu proběhnout.
Pokud si uvědomíte svou chybu včas a je zadaná s datem splatnosti až na následující den, nebo dokonce ještě později, můžete ji v internetovém bankovnictví změnit, nebo celou stornovat. Pokud máte platbu s aktuálním datem, nejspíš už stornovat nepůjde. Důvodem jsou okamžité platby, ale obecně to, že banky zpracovávají platby v reálném čase. Např. u mBank je potřeba zadat storno do osmé hodiny ranní, aby se platba za daný den neprovedla.
Rada odborníka: V internetovém bankovnictví naleznete možnost změnit platbu nebo ji stornovat obvykle v “čekajících platbách”.
Banka | Cesta v internetovém bankovnictví | Cena za odvolání jednorázového příkazu k úhradě před datem jeho platnosti | Poplatky při již provedených platbách |
---|---|---|---|
ČSOB | Přehledy -> Čekající platby | zdarma | 500 Kč + výlohy zprostředkujících bank |
mBank | Platby -> Plánované operace | zdarma | mBank Platby -> Plánované operace zdarma 150 Kč + skutečné výlohy zprostředkujících bank |
Fio | Přehledy -> Plánované platby | zdarma | 250 Kč včetně DPH + poplatky zprostředkujících bank za odeslání doplňujících informací k odchozí platbě) |
Reiffeisenbank | Platby -> Přehled odchozích plateb -> Čekající platby | zdarma | Skrývá se pod položkou ceníku nestandardní služby (šetření plateb, vyhledávání dokladů) a ostatní služby v ceníku výslovně neuvedené: 200 Kč vč. DPH (za každých započatých 15 min.) + skutečné výdaje |
Co dělat, když peníze skončily na cizím účtu?
Další kategorií omylů jsou ty, kdy díky překlepu trefíte existující číslo účtu a máte zvoleno aktuální datum převodu. Peníze se z vašeho účtu v takovém případě odešlou, banky tyto příkazy zpracovávají prakticky okamžitě.
Pozor! I přesto, že si chybu uvědomíte, vaše banka v takovém případě nemá právo platbu jednoduše stornovat a vrátit prostředky zpět z cizího účtu. Peníze musí odeslat vždy jen adresát ze svého účtu. Právo je však ale i tak na vaší straně.
Vyplníte formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých peněz. Banka vám v takovém případě bude pomáhat v roli zprostředkovatele pro získání prostředků od chybného adresáta zpět. Pokud se jedná o účet ve stejné bance, adresátovi zašle banka e-mail, případně zprávu přes internetové bankovnictví, nebo doporučený dopis a požádá ho o odeslání platby.
Co dělat, když peníze skončily na cizím účtu v jiné bance?
Pokud jsou peníze v jiné bance, vaše banka bude kontaktovat banku adresáta. K tomu je i v tomto případě potřeba vyplnit formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých peněz. Žádost pak odešlete bance, do které jste peníze omylem poslali. Ta si pak bude kontaktovat svého klienta a požádá ho o zaslání prostředků zpět.
Bezdůvodné obohacení
Adresát by se v případě nevrácení prostředků dopustil bezdůvodného obohacení. Člověk, kterému jste peníze poslali omylem, je ze zákona povinen je vrátit, a to v souladu s § 451 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník.
Každopádně, pokud adresát prostředky nevrátí ani po urgenci, můžete u vaší banky zažádat o sdělení identifikačních údajů adresáta. Musíte nejprve prokázat, že takový požadavek je oprávněný a vyplníte Žádost klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby.
K vyplnění žádosti klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby budete potřebovat tyto údaje:
Jméno a příjmení / název právnické osoby plátce
Datum narození / IČ plátce
Adresa / Sídlo plátce
Datum provedení úhrady plátce
Číslo účtu plátce a kód banky
Částka
Konstantní symbol
Variabilní symbol
Specifický symbol
Číslo účtu příjemce neoprávnění platby a kód banky
Číslo účtu, kam měly být finanční prostředky správně odeslány a kód banky
Soud
V souladu s § 38 odst. 6 zákona o bankách vám musí banka sdělit identifikační údaje klienta jako jméno, příjmení, datum narození a trvalé bydliště fyzické osoby, u právnické osoby získáte její IČO a adresu sídla. Pak už je jen na vás, abyste se spojili s právníkem a věc předali k soudu a případně podali žalobu na bezdůvodné obohacení podle občanského zákoníku, nebo pokračovali až k exekučnímu vymáhání.
Co dělat když pošlu peníze na špatný účet? Obvykle se situace vyřeší jednoduše sama. Ve většině případů se po vašem upozornění peníze od adresáta vrátí. Pomoc právníků a předání věci soudu bývá až ta poslední cesta a naštěstí ta méně častá. Při zadávání příkazů se přece jen trochu zastavte a kontrolu účtu opravdu proveďte. Můžete si ušetřit vlastní nervy.
Ještě by vás mohly zajímat... naše další články ze světa financí:
* Kdy chodí mateřská? A další finanční informace pro maminky.
* Překlenovací úvěr, hypotéka nebo půjčka? Jak si půjčit na bydlení nejvýhodněji?