Povinné ručení: Babetta, moped a jiná vozítka
Váhali jste, jak vyřešit neustálé postávání v kolonách ve městech? Rozhodli jste se hodit předsudky za hlavu a pořídili jste si babettu a už se těšíte, až ucítíte mezi vůní spáleného benzinu i vítr ve vlasech. Než vyrazíte, nezapomeňte si zajistit několik dokumentů, bez kterých na silnici nesmíte. Např. povinné ručení babetta potřebuje. Proč?
Povinné ručení babetta musí mít stejně jako každé jiné motorové vozidlo. Babetta je trochu exotika na našich silnicích. Všichni se po vás otočí. Některé stroje nemají státní poznávací značku, ale přes konkrétní VIN, resp. výrobní číslo je možné je pojistit, stejně tak zajistit technickou způsobilost pro jízdu na silnicích. Pravidla jsou stejná jako pro všechna ostatní vozidla na pozemních komunikacích.
Babetta - seznamte se
Babetta je moped, který se vyráběl v 70. až 90. letech v Československu. Babetta měla obvykle malá šestnáctipalcová kola. U nás je tato motorka známá sice jak babetta, jinde ve světě je to Jawa. První babetty přišly na trh v roce 1970. Výroba byla ukončena v roce 1999 pro jejich nízkou kvalitu.
I když vám někdo řekne, že je to to nejhorší, na čem kdy jezdil, pro někoho představuje babetta nádech nostalgie. Její nespornou výhodou je to, že ji můžete v přeplněných městech zaparkovat o poznání jednodušeji než automobil nebo běžnou motorku.
Babetta je takové motokolo bez SPZ. Když vypnete motor, můžete jen přes šlapky projet parkem. Babetta není nijak zvlášť rychlé žihadlo, ale co bychom za ni dali, když popojíždíme v kolonách. Spotřeba je 2-3 litry benzínu na 100 kilometrů.
Proč jít do babetty, anebo podobného vozítka?
Ušetříte peníze,
rozhodně vám zlepší kondici,
zaparkujete skoro všude,
nepotřebujete speciální řidičák,
nemusíte šlapat jako na kole,
a můžete si udělat stylové #selfie.
Babetta jako vozidlo
I když je babetta jen stroj, který občas vytáhnete u prarodičů ze stodoly a jdete si jezdit k poli, lesům, nebo do vedlejší obce, pořád je to stroj, se kterým se pohybujete po veřejných komunikacích. Pokud tedy s babettou vyrážíte na veřejné komunikace, povinné ručení babetta musí mít. Oporu najdete v zákoně č. 168/1999 Sb. (zákon o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla).
I s tímto vozidlem se může stát, že způsobíte dopravní nehodu, ublížíte někomu na zdraví či na majetku. V takovém případě budete rádi, že povinné ručení babetta má. V opačném případě by vás čekala pokuta a náhrada škody, což mohou být až překvapivě vysoké částky.
Povinné ručení babetta
Povinné ručení babetta má za pár korun. Vychází na cenu od 100 korun do 400 korun za rok. To opravdu není žádná položka, která by vám měla udělat vítr v peněžence. K vyčíslení pojistného vyzkoušejte i náš srovnávač povinného ručení.
Koho oslovit?
Záleží také na přístupu jednotlivých pojišťoven. Některé nabízejí k pojištění automobilu pojištění babetty či skútru zdarma. Ideální je oslovit přímo pojišťovnu, u které máte povinné ručení automobilu, nebo se podívejte na naše tipy, kde sjednat nejlevnější povinné ručení.
Jaké jsou další možnosti?
Samozřejmě i u povinného ručení na babettu platí standardní pravidla - čím vyšší výkon, tím dražší pojistka. Vliv má i model motocyklu, ale samozřejmě i pojistník. Důležitými parametry jsou bydliště, věk pojistníka a také bonusy za předchozí bezeškodní průběh. Samozřejmě jsou důležité i vybrané limity pojistného krytí. Jako další možnost se nabízí sjednání povinného ručení na dobu určitou nebo sezónního povinného ručení.
Technická způsobilost pro babettu
Nejprve se podívejme na některé technické parametry, které se budou hodit i pro zadání do srovnávačů povinného ručení, tohoto historického kousku:
objem válce 49 cm3,
maximální rychlost 40 kilometrů za hodinu,
maximální výkon 1,75 kW,
převodovka automatická dvoustupňová,
hmotnost 51 kg,
motor benzínový,
objem nádrže 4 litry,
hlučnost 75 dB.
Do provozu byste neměli vyrážet bez sjednaného povinného ručení a dokladu o technické způsobilosti. Ne každá babetta je vybavená registrační značkou (kolují vtipy, že by babetta s SPZ se svým výkonem nepřetlačila protivítr). Technickou způsobilost však musí mít schválenou.
Jako doklad technické způsobilosti stačí kartička vydaná výrobcem stroje, nebo je potřeba doložit technické osvědčení, nebo aktuální osvědčení o registraci. Bez potvrzení o technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích se vám může stát, že po nehodě nebude chtít pojišťovna vyplatit pojistné plnění. Tento doklad o technické způsobilosti dosvědčuje, že dané vozidlo je shodné s typem, jehož technická způsobilost k provozu na pozemních komunikacích byla schválena (podle předpisů v době jeho výroby).
Mopedy a další vozítka
Moped je zkratka pro motor s pedály, tedy jde o kombinaci motocyklu a kola. Moped má ale na rozdíl od kola pevnější rám, a tak vydrží déle, než kolo s pomocným motorkem. Modernější mopedy už jsou více podobné skútrům. I mopedy mohou na cestu vyrazit bez státní poznávací značky, ne však už bez průkazu technické způsobilosti vozidla. Na to pamatujte, než se vydáte na mopedu i jen na druhý konec města.
Povinné ručení zdarma?
I pro vzorový výpočet povinného ručení mopedu využijte hodnotu 50 cm3, menší skútr 125 cm3. Povinné ručení mopedu, stejně jako povinné ručení babetty, patří do kategorie těch nejlevnějších povinných ručení. Je také možné, že už ho přímo dostanete zdarma k pojištění automobilu. Pokud byste potřebovali poradit s povinným ručením mopedu, babetty, nebo jiného vozítka, u kterého si nejste jistí, zda povinné ručení potřebuje, obraťte se na naše specialisty.
Jízda na babettě je zážitek sám o sobě. Pro někoho nostalgický, pro někoho je to první setkání se strojem, který může sám ovládat. Na silnici je však potřeba i s tímto vozítkem dodržovat předpisy, aby nedošlo místo srandy ke zbytečným nehodám a ublížením na zdraví.
Ještě by se vám mohly hodit... naši další průvodci pro řidiče:
* Co dělat, když auto neprojde emisemi?
* Kdy nastává tzv technická totální škoda?
* Oprava auta z povinného ručení.